پاسخ به استفتاء جمعی از دانشجویان مقیم اروپا پیرامون اعدام در ملأ عام

besmealah

سؤال:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)

سلام علیکم

همانطور که مستحضرید درشرایط کنونى، اجرای حکم “اعدام در ملاءعام” موجب تقویت دشمنان وحدت اسلامی و بدبین کردن برادران اهل سنت نسبت به شیعیان شده وهمچنین تصویر ناپسندی از حکومت اسلامی، عقائد اصیل مکتب اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) ومکتب تشیع در ذهن مومنین و همچنین افراد غیرمسلمان میگذارد. بدون شک، “اعدام در ملاءعام” موجب وهن مذهب و احکام شرعی اسلام, علی الخصوص در جوامع غربی و اروپایی می شود. چه آنکه، با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت و دولت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، بعلّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم دراذهان مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب است و ایران اسلامی را دارنده بیشترین آمار اعدام در جهان، به غلط، به دلیل اسلام میشمارند و تبلیغات بیشمار منفی علیه حکومت اسلامی ومکتب تشیع مینمایند.

علاوه بر این، با توجه به آمار، اعدام در ملاءعام نه تنها موجبات تعظیم شعائر را در جامعه ایران فراهم ننموده، بلکه موجبات نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق از جمله هتک حرمت و بی آبرویی خانواده مجرم و ترویج خشونت و از میان رفتن قبح این امر در میان جامعه شده است.

همچنین به کرات، کودکان نیز به تماشای چنین صحنه هایی مبادرت ورزیده که خود میتواند به غلط موجب الگو گیری از مجرمین و موجب ترویج منکر نیز گردد. در غیاب امام (ره) که به شدت به مسئله وحدت بین صفوف مسلمانان، ریشه کن کردن بهانه‌ها و دستاویزهای موهوم و منفی حساس بودند و با توجه به آثار سوء فراوان “اعدام در ملاعام ” و توصیفات فوق، خواهشمند است نظر شرع مقدس اسلام را از نظر آن مرجع عظیم الشان جهان اسلام پیرامون سوال های ذیل بیان بفرمایید

: الف) آیا تماشای اعدام را برای کودکان و دیگر افراد نابالغ جایز میدانید؟ آیا حکومت اسلامی وظیفه دارد از چنین امری جلوگیری نمایید؟

ب) آیا پخش تصاویر اعدام از رسانه های رسمی را با توجه به توصیفات فوق جایز میدانید؟ پ) آیا بطورکلی، “اعدام در ملاعام” را با توجه به توصیفات فوق در شرایط مکانی و زمانی فعلی جایزمیدانید؟

پ) آیا جایگزینی یا تبدیل حکم اعدام (جز موارد خاص مانند قصاص) با اقداماتی دیگر از جمله حفظ قرآن کریم، زندان۲۰ ساله و امثالهم را از نظر شرعی امکان پذیر یا جایز می دانید؟

با تشکر جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا

پاسخ:

با سلام و تحیت؛

با سپاس از دقت و توجه خاص به موضوع، لازم به توضیح می دانم که هیچ دلیلی بر مطلوب بودن اعدام های علنی در منابع فقهی وجود ندارد و حتی در قصاص آنچه از نص قرآن کریم به دست می آید،  شارع مقدس -اگرچه آن را حق می داند – ولی “عفو” را ترجیح می دهد و به آن تشویق می کند؛ اما در موارد دیگر، اگر موجب وهن مذهب، سوء تربیت و زیر سؤال رفتن حکومت دینی و مبانی شریعت حقه باشد، اعدام های علنی مشروع نیست و تبدیل اعدام های غیر منصوص به احکام جایگزین، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد.

Mohr