دیدار انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با مرجع عالیقدر

بسم الله الرحمن الرحیم

30

اعضای شورای مرکزی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز ضمن حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار که پیش از ظهر روز یکشنبه دهم مردادماه در قم برگزار شد، تعدادی از دانشجویان به ارائه نظرات و دغدغه های خود پرداختند.

مرجع عالیقدر پس از استماع سخنان حضار،  بیانات خود را با خیر مقدم به دانشجویان آغاز نموده و از آنان به خاطر تذکرات پیرامون رخدادهای جاری در کشور تشکر نموده و فرمودند: اصلی ترین کار برای شما عزیزان در این برهه حساس، همین اقدامات و تذکرات است که مصداق نهی از منکر بوده و حقیقتاً مهمترین نیاز کشور است اگرچه برخی به دنبال این هستند که با هر نقد و سخن دلسوزانه ای برخود کنند.

ایشان افزودند: در همه دیدارها تاکید نموده ام که باید سئوالات و دغدغه ها، بدون هیچگونه هراس و تعارفی گفته شود و برای این ابراز نظر، هیچگونه منعی وجود نداشته باشد همانگونه که امیرالمومنین(ع) حتی در جریان جنگ هم به پرسش ها و نقدهایی که در مورد خود خدای متعال طرح می شد، پاسخ می گفت و زمانی که با اعتراض برخی از همراهانش مواجه می شد، می فرمود: ریشه و اساس این جنگ و نبرد، برای این است که من پاسخ همین سئوالات را بدهم و راه برای پاسخ دادن به اینگونه سئوالات باز شود؛ حال اگر دیده می شود که بادیدگاههای انتقادی برخورد می شود، علت را باید در نگاه غیر علوی برخورد کنندگان جستجو کرد.

ایشان تاکید کردند: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه، به دنبال این است این موضوع را نهادینه کند که قدرت، می تواند منشا خطا باشد و اگر فردی در این جایگاه قرار می گیرد، باید مورد تذکر قرار گیرد تا از این خطاها جلوگیری شود. آن حضرت با اینکه معصوم و عاری از گناه است، ولی تاکید دارد که مورد سئوال قرار گیرد و جامعه عاری از سئوال را جامعه مرده معرفی می کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برخی از مفاهیم، اصطلاحات و الفاظ که در اسلام دارای مبنا و قاعده خاص اند فرمودند: برخی مسائل در شرع مقدس وجود دارد که عمل بدانها، قاعده و قانون است. مثلاً وقتی عبارت “الحمد لله ربّ العالمین” را در نماز می خوانیم، این عبارت هم معنا با “الشّکر لله رب العالمین” است ولی ما نمی توانیم که عبارت دوم را بخوانیم چراکه عبارت دوم، با اینکه در معنا تفاوتی با اولی ندارد ولی اولی است که قاعده و ضابطه است. خیلی از مسائل دیگر هم همینگونه است. مثلاً عبارت امیرالمومنین که خاص امام علی بن ابیطالب(ع) است و در بیش از هشتاد روایت بر این موضوع تاکید شده که اگر این نام بر کسی گذارده شود و او عکس العملی نشان ندهد، خدای عالم او را مفتضح خواهد ساخت.چرا؟ چون این یک ضابطه است و تبعاً اگر کسی به این ضابطه و قاعده که قانونگذارش خدای عالم است، عمل نکند با خود خدا طرف است.یا در مورد وقت تعیین کردن برای ظهور؛ این مسئله در روایات مفصلاً مورد تاکید قرار گرفته که اگر کسی برای ظهور حضرت مهدی(عج) زمان تعیین کرد، وظیفه شماست که او را تکذیب کنید.

معظم له در پاسخ به سئوالی پیرامون هتک حرمت های سازمان یافته در جهت تخریب جایگاه مرجعیت، فرمودند: در این اتفاقات اخیر جریانی تمام تلاشش را برای حمله به مرجعیت شیعه به کار برد و در این راستا، حتی همانگونه که همگان می دانند دست به حمله به بیوت مراجع در قم و شیراز و شهرهای دیگر زد. شاهد بودیم که حتی در شیراز، درب خانه خدا را که باید به روی همه مردم باز باشد تا چندین روز بستند ولی این ایجاد رعب و وحشت، نه نها جواب نداد بلکه باعث آبرو و حرمت برای مرجعیت شد.

ایشان تاکید کردند: امروز با صراحت می توان گفت که غالب مراجع در حوزه های علمیه در موضوع نارضایتی از وضع موجود اتفاق نظر دارند و این نارضایتی را در آراء، دیدارها و سخنرانی ها ابراز نموده اند.

معظم له افزودند: تا زمانی که حوزه و مرجعیت، وابسته به قدرت نباشد می تواند نقش پدری داشته باشد و الا اگر خدای نکرده وصل به قدرت و حکومت شد، ابزاری برای توجیه عملکرد آن خواهد شد و البته این موضوع با بودن مراجع مستقل و شجاع، به یاری خداوند عالم رخ نخواهد داد.

مرجع عالیقدر همچنین افزودند: نقش حوزه در حکومت دینی نسبت به حکومت، مانند نقش پدر به فرزند است. همانطوری که پدر گاهی تذکر داده و گاهی هم تشر می رود، گاهی هم تنبیه می کند. حوزه نیز همین نقش را دارد که باید همیشه موضع خود را نسبت به حکومت حفظ کند.

ایشان تصریح کردند: گاهی این جمله را از برخی دوستان می شنویم که می گویند: وضعیت کشور در آینده چه خواهد شد و بنده در جواب عرض می کنم نگوئید در آینده چه خواهد شد بلکه بگوئید الآن چه شده است. من سئوال می کنم که آیا حریمی مانده که هتک نشده باشد؟

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) در پایان با تاکید بر معرفی درست اسلام و شیعه به جامعه فرمودند: ما باید تلاش کنیم تا چهره اسلام را درست و با نگاه امام علی(ع) به جامعه معرفی کنیم و بگوئیم اسلام در نگاه امیرالمومنین(ع)، با آنچیزی که برخی آن را معرفی می کنند تفاوت دارد. در نگاه آن حضرت، اسلام همراه با تهمت و بردن آبروی مومن، اسلام نیست. در اسلام با تعریف امیرالمومنین(ع)، هتک حرمت مومن، بالاتر از هتک حرمت خانه کعبه است. در نگاه امیرالمومنین، دین حکومتی محکوم به شکست است و آن حکومتی قابل دفاع است که خود را با احکام دین تطبیق دهد نه دینی که خود را منطبق با حکومت کند. شاخص حکومت امیرالمومنین این است که آن حضرت بین خود و مردم فرقی قائل نیست و خود را از آنان بالاتر نمی بیند. در نگاه امام مادامی که کسی دست به سلاح نبرده و خون کسی را نریخته باشند، مورد ستیز قرار نمی گیرد. ما موظف به معرفی صحیح اسلام علوی هستیم و در این راه نیز باید تمام تلاش و همتمان را به کار بریم.

آیا تمایل به دریافت آخرین اخبار و اعلانات دارید؟
خیر
بله