در همایش چالش های آینده انقلاب اسلامی: حفظ انقلاب اسلامی در گرو عقلانیت است و اگر به عقلانیت برنگردیم دچار مشکل می‌شویم ۱۳۸۰/۱۱/۱۷

حفظ انقلاب اسلامی در گرو عقلانیت است و اگر به عقلانیت برنگردیم دچار مشکل می‌شویم.

مرجع عالیقدر که در همایش چالشهای آینده انقلاب اسلامی در محل پژوهشکده امام خمینی سخن می‌گفتند با بیان این مطلب اظهار داشتند: نظام اسلامی از دو واژه تشکیل شده و آن جمهوری اسلامی است ، هنر امام هم این بود که به جهانیان ثابت کرد دین می‌تواند در عرصه سیاسی ظهور و بروز کند و در مقابل آزادی رای و فکر مردم سنگ اندازی نمی‌کند.

ایشان افزودند: اسلام و حکومت دینی می‌تواند خود را در رای مردم نشان دهد و هیچ مشکلی از نظر فکری سیاسی اجرایی و مدیریتی ایجاد نشود.

عضو سابق مجمع روحانیون مبارز نگرش امام را نگرش عقلی خواندند و اظهار داشتند: تعریفی که از عقل شده است هیچ منافاتی با دین ندارد، طبق گفته‌های امان معصوم اگر دین را تحلیل کنیم به عقل می‌رسیم و اگر عقل را تحلیل کنیم به دین می‌رسیم.

معظم له افزودند: در دوران حضرت امام(ره) تعادلی بین دین و عقل به‌وجود آمده بود که به مرور یا بعد یا دین را غالب کرده‌ایم و یا عقلانیت را بر دین ارجحیت داه‌ایم.

ایشان گفتند: چرا امروز با یک صحبت آقای بوش همه تحلیلها عوض شده است، مگر در طبس هم نیامده بودند چرا تعبیرها تغییر کرده است.

معظم له در ادامه تمام گرفتاریها را ناشی از ضعیف شدن عقلانیت دانستند و تصریح کردند: نشانه عقلانیت ما آینده‌نگری و تحول است و با کمال تاسف مسوولان ما درگیر روزمرگی هستند.

ایشان افزودند: وقتی در جامعه عقلانیت ضعیف شود، زور حاکم می‌شود.

عضو سابق مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از سخنان خود برخی برداشتها از دین و قانون را به روش اشعری‌گری خواندند و تصریح کردند: اگر اشعری‌گری حاکم شود، اصل بر بدبینی و عدم صلاح خواهد بود.

معظم له گفتند: تفکر اشعری این بود که عقل قدرت تشخیص حسن و قبح را ندارد .

مرجع عالیقدر خصوصیات عقل را آینده‌نگری، تحلیل و درک کلیات اشیاء و خیر و شر دانستند و تاکید کردند: مشکل امروز ما مشکل عقل و بی‌عقلی است.

ایشان ادامه دادند: ما باید عقل و دین را درست بشناسیم و رابطه اینها را درست کنیم و اگر جامعه را به سمت عقل منطقی و فهم منطقی سوق دهیم، این جامعه از این انقلاب دفاع می‌کند.

مرجع عالیقدر در پایان با تاکید بر اینکه امروز عقل متکی بر استدلال و منطق از جامعه رخت بربسته است گفتند: مشکل امروز گرایش به سوی تفکر کمرنگ کردن عقلانیت است و ما در یک بحران فکری زندگی می‌کنیم که در عمل اشعری و در شعار امامی هستیم.