دیدار شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

اعضای شورای عمومی انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که ظهر روز سه شنبه پانزدهم شهریورماه ۱۳۹۰ انجام شد، مرجع عالیقدر بیانات خود را پس از استماع سخنان دبیر این تشکل آغاز نموده و به تاریخ انجمن های اسلامی دانشجوئی بالاخص انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و زحمات بی نظیر و قابل تقدیر این انجمن ها در تثبیت جمهوری اسلامی و نیز استقامت در دوران دفاع هشت ساله اشاره فرموده و گفتند: یقیناً وجود انجمن های اسلامی دانشجویی، همانطوری که در اتفاقات پس از انقلاب مغتنم بوده، یقیناً به همان اندازه در رخدادهای اخیر نیز تعیین کننده بوده است.

ایشان دوران اخیر را دوران ممزوج شدن حق و باطل برشمرده و تاکید نمودند که در راه شناساندن حق و حقیقت و دور کردن جامعه از مسیر باطل، انجمن های اسلامی دانشجوئی یکی از مهمترین اهرم ها به شمار می روند. معظم له حرکت های آزادی خواهانه را در بردارندۀ نوعی فشار و آزاد و اذیت برشمردند و تاکید کردند: البته این نوع اظهارنظرهای همراه با شجاعت شما عزیزان، طبعاً فشارهائی را هم بر شما متوجه خواهد نمود ولی یقین داشته باشید که این اعمال فشارها نشانه حقانیت و اثرگذاری است و همانطوری که بارها تاکید نموده ام، اگر یک جریان و فکر بی اثر بود، یقیناً از سوی قدرت مداران مورد برخورد واقع نمی شد؛ البته موضوعی که عرض نمودم، تجربه مبارزات سیاسی ما از سال ۱۳۳۹ تا کنون است و در واقع بنده این موضوع را به عنوان یک تجربه به شما منتقل می کنم. معظم له با اشاره به حصر آقایان حجت الاسلام و المسلمین کروبی و مهندس میرحسین موسوی تاکید کردند: اصلی که عرض کردم، شاهدش حصر این دو بزرگوار و همسران محترمه شان است و یقیناً اگر آنها در جامعه بی تاثیر بودند، این نوع برخورد با ایشان نمی شد اگرچه این حصر هم در طول زمان به نفع آنان خواهد بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در مبارزات انقلابیون فرمودند: اینکه عبارت آزادی در وسط این شعار آمده، دلیل بر محوری بودن این اصل برای انقلابیون دارد و انقلابیون و عقلای ما در جریان مبارزات، این شعار را به این دلیل بدین شکل ارائه نمودند که جمهوری اسلامی را نتیجۀ محقق شدن آزادی به معنای تام کلمه می دانستند و در آن آزادی، انسان مختار است آزادنه بیاندیشد، آزادنه انتخاب کند و آزادنه عمل کند و یکی از اصولی که توسط برخی متوسلین به قدرت هدف قرار گرفته، همین اصل آزادی برای بشر است و این در حالی است که هیچ انسان آگاه و عاقلی، آزادی را بی بند و باری معنا نمی کند.

معظم له افزودند: با استفاده از یک هالۀ جهالت که حتی جهالت به معنای بسیط آن هم نیست و در واقع نوعی جهل مرکب است، در قالب خرافه گرائی و یا صلاح اندیشی های خلاف واقع با بسیاری از مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی برخورد می شود و آسیب وارده از این جهل را به سادگی نمی توان ترمیم کرد؛ اینجاست که تکلیف حوزویان و دانشجویان در برابر چنین افکار خطرناکی، به صورت مشترک تعریف می شود.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی ادای این تکلیف را همراه با زحمات فراوان تحلیل کرده و افزودند: در این راه و برای شکستن این فضا، تهمت ها و ناسزاهای فراوانی وجود دارد که البته با توکل به خدای متعال و تأسی به معصومین علیهم السلام، قابل رفع است اگرچه تحمل چنین مسائلی خالی از ثواب اخروی نیز نیست.

ایشان ملاک تشخیص راه درست در مبارزه را “نوع مخالفین” در این مسیر دانستند و فرمودند: اگر مشاهده شد که افراد منصف با نگاهی عالمانه در مسیر قرار داشته و انسان مجبور به مقابله با آنان است، در این راه باید شک و تامل کرد ولی وقتی دیدیم افرادی با توسل به قدرت در برابر قرار دارند، باید به این مسیر معتقد بود چراکه معمولاً متوسلین به قدرت، آزادانه و منطقی وارد نشده بلکه برای دفاع از قدرتشان ورود کرده و تحلیل می کنند.

معظم له راه صلاح در شرایط کنونی جامعه را، تمسک به میثاق ملی یعنی قانون اساسی برشمرده و فرمودند: وقتی این قانون به رای عمومی گذاشته شده، باید به آن بدون تفاسیر من عندی عمل کرد و یقیناً بسیاری از چالش های کنونی، نتیجۀ عمل نکردن به قوانین و یا تفاسیر غلط از اصول قانون اساسی آنهم توسط بسیاری از مدعیان بوده است.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) اقامه شد.