دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان زنجان با آیت الله العظمی بیات زنجانی ۱۳۸۶/۱۰/۰۸

جمعی از اصلاح طلبان و فعالان سیاسی استان زنجان،با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) در زنجان،با معظم له دیدار وگفتگوکردند.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله)  طی سخنانی در این دیدار در تشریح اهمیت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساختند: در این کشور مجلس نقش پدری را برای جامعه  داراست، زیرا قانون گذاری، انتخاب مدیران عالی کشور و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در آن صورت می‌پذیرد. نظامی قوی خواهد بود که پارلمان قوی داشته باشد زیرا دولت فرزند مجلس است.

ایشان، با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل مجلسی کارآمد گفتند: انشاء الله افرادی توانمند، متخصص و مهمتر از همه ،شجاع به مجلس راه یابند و وضعیت به گونه‌ای باشد که افراد به نمایندگی اعتبار دهند زیرا به فرموده امام (ره) مجلس در رأس امور قرار داشته و این کشور متعلق به مردم است.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله)  به شروع حیات بشر اشاره نمود و تصریح کردند: شروع حیات بشر و ختم آن با وحی بوده است  و راز مسئله در این جاست که بشر همیشه در حال محک خوردن در رابطه با وحی، دین و آورندگان آن می‌باشد.

ایشان ادامه دادند: با تلاش‌های رسول اکرم (ص) ملتی که متفرق بود، منسجم شد و در حالی که از همه لحاظ از ملل هم عصر خود عقب افتاده بوده در کمتر از ربع قرن به وضعیتی درخشان رسید.

معظم له با اشاره به توسعه و رشد اندیشه در طول تاریخ افزودند: امروز جهان به جایی رسیده است که بهترین حکومت را حکومتی می داند که مردم در آن حرف اول و آخر را می‌زنند و دموکراسی به عنوان ایده‌آل‌ترین و مطلوب‌ترین حکومت مطرح می‌شود چون در این نوع حکومت نظر مردم تعیین کننده است.

مرجع عالیقدر، خاطرنشان ساختند: درنظامی را که رسول اکرم (ص) در مدینه برپا ساختند، اداره و نظارت بر امورش بر عهده مردم بود.

ایشان در تشریح شاخصه این نوع حکومت افزودند: اعتماد به مردم و صداقت مسئولین و رهبران با مردم مهمترین شاخصه رهبری حضرت رسول (ص) می‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله)  مفهوم جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی را یکسان دانستند و خاطرنشان ساختند: این دو عبارت در مفهوم یکسان و از لحاظ حقوقی در تعاریف با هم تفاوت‌هایی دارند. جمهوری اسلامی شکل و نظامی دارد که جمهور آن را تعیین کرده، در حالی که محتوا براساس اصول اسلامی می‌باشد.

ایشان ادامه دادند: مردم سالاری یعنی مردم تضمین کننده جمهوریت نظام می‌باشند و شکل نظام مربوط به آنهاست، حتی اگر برخی از این مسئله ناراحت شوند.

معظم له در تشریح وقایع به وجود آمده پس از رحلت پیامبر اسلام تصریح کردند: با برنامه هایی که اجرا شد، دقیقاً روشی که پیامبر در نظرش بود، تغییر کرد. رسول اکرم در نظر داشتند رابطه خدا و مردم قطع نشود در حالی که عده‌ای بعد از رحلت ایشان گفتند فقط خدا و عده‌ای دیگر نیز فقط بر مردم تکیه کردند که هر دو نظر مخالف اندیشه و عملکرد پیامبر(ص) می‌باشد.ایشان افزودند:از همینجا بود که اختلاف بین عقل گرایان صرف ووحی گرایان صرف آغاز شد واین اختلاف تا امروز نیز باقی است وبا کمال تاسف شقه هائی از ایت تفکردر بعضی افراد دربدنه ی نظام نیز دیده می شود.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله)  در فاز دیگری از سخنان خود، با اشاره به مفاهیمی چون اصلاح طلبی و اصول گرایی تأکید کردند: متأسفانه امروز این مفاهیم بار معنایی خود را از دست داده و بیشتر بار سیاسی به خود گرفته‌اند، در حالی که اصلاح طلبی در فرهنگ اسلامی بازگشت به متون ناب دینی  و اصول اولیه‌ای است که پیامبر(ص) مدنظرش بود. به همین دلیل است که امام حسین (ع) که جزء اصلاح طلبان زمانه شان به حساب می آیند، قوی‌ترین اصول‌گرا نیز هستند.

ایشان ادامه دادند: بدون تکیه بر اصول گرایی ، اصلاح طلبی معنایی پیدا نمی کند همچنانکه کسی که از وضعیت موجود کورکورانه حمایت کند و ابهت قدرت سستش نماید دیگر اصول گرا نیست. براین اساس اصلاح طلبان قوی ترین اصول گرایان هستند، زیرا کسی که اصول گراست نمی‌تواند اصلاح طلب نباشد.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله) خاطرنشان ساختند: نظام جمهوری اسلامی محصول مناسبی است که به دست ما رسیده و امروز به طور طبیعی با برخی عملکردها و تفسیرهایی مواجه است که باید براساس اصول ، مبانی و نظرات امام (ره) سنجیده شود. اگر برخی عملکردها مخالف نظرات امام بود باید در صحت آنها تردید نمود، زیرا نظرات امام مشخص است.