دیدار اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله) پس از استماع سخنان حضار، ضمن تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب، دفتر تحکیم وحدت را مهمترین مرکز در اشاعه و تحکیم تفکر حضرت امام(ره) در دانشگاهها خواندند و فرمودند: یکی از اهداف انقلاب، تحقق شعار آزادی در همه عرصه های سیاسی جامعه بود و دفتر تحکیم وحدت، نماد این آزادی و نواندیشی در فضای دانشگاهی کشور است و بوجود آمدن آن، از برکات انقلاب اسلامی است.

ایشان افزودند: در اندیشه های سیاسی مطرح است که هرگاه میان حکومتها و مردمشان، فاصله ایجاد شود به همان اندازه اعتماد متقابل میان حکومتها و مردم از بین خواهد رفت و به مرور فشارهائی بر روی جریانهای تاثیر گذار در میان مردم بوجود خواهد آمد.

ایشان با اشاره به نامه امام علی(ع)  به مالک اشتر فرمودند: یک زمانیست که حکومت، مبنایش بر فرموده های امام علی(ع) است که حقوق متقابل بین حکومت و مردم را یک امر بدیهی می داند و این در مکتب شیعه، یعنی اینکه نمی شود گفت مردم حق ندارند ولی حکومت حق دارد، چراکه طبق فرموده امیرالمومنین، هم حکومت حقوقی را بر مردم دارد و هم مردم حقوقی را بر حکومت.

ایشان تاکید کردند:این جمله امیر المومنین است: جامعه ای که در آن مردم برای اظهارنظر و احقاق حقوق دچار دغدغه باشند، آن جامعه مرده است. جامعه زنده جامعه ایست که مردم در آن بتوانند از حکومتشان، خواسته هایشان را طلب کنند و به راحتی آن را نقد کنند.

معظم له ادامه دادند: من معتقدم حکومتی ‌‌‌که به علت ‌از بین رفتن اعتماد بین او و مردمش، به فکر برخورد با نهادهائی است که در مردم اثرگذارند باید در برخوردهای خود تجدید نظر کند چراکه این بی اعتمادی، نتیجه عملکرد اوست. زمانیکه شعار عدالت داده می ‌شود، باید به عدالت مورد نظر امام علی(ع) عمل کرد نه عدالتی که تعریف من عندی دارد.

ایشان ضمن ابراز نگرانی از رواج تفکر خلافت به نام دین در برخی سیاسیون امروز فرمودند: نکته جدائی و افتراق بین نظام امامت و خلافت در اینجاست که در نظام امامت، قدرت وسیله دفاع از حقوق مردم، اخلاق و مسائلی از این دست است ولی در نظام خلافت، خود قدرت موضوعیت دارد و مبنای مشروعیت است و همه چیز در خدمت اوست.

در اندیشه سیاسی اهل بیت، اگر فردی در قدرت باشد ولی صلاحیت های ذاتی و فردی خود را از دست دهد، بطور طبیعی از قدرت خلع و فاقد مشروعیت خواهد بود ولی در اندیشه سیاسی خلافت، تا زمانیکه فرد بر سر قدرت است مشروعیت خواهد داشت. این حرفها را چندین بار تکرار کرده‌ام که امروز برخی فشارهائی که در جامعه وجود دارد به علت تفکری است که نه علوی و نه حسینی و نه تفکر امام خمینی است بلکه تفکری خلافتی است که بنا دارد با چنگ و دندان از قدرت دفاع کند و در این مسیر چون معتقد است که بصورت مطلق، هدف وسیله را توجیه می ‌کند، هر تفکر آزاد دیگری را طرد می کند تا خود را سرپا نگهدارد.

مرجع عالیقدر، در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به فشارهای موجود در حوزه های و دانشگاهها فرمودند: وضعیت به اینجا رسیده است که افرادی که با جمهوریت نظام به کلی مخالف بودند و هستند و از اسلام نیز یک چهره محرّف غیر قابل ترویج ارائه می کنند، نه اینکه مطرود نیستند بلکه به شدت مورد عنایت قرار گرفته و به مرور در حال رشدند در حالیکه افراد معتقد به تفکر امام که اسلامیت و جمهوریت نظام را در کنار یکدیگر و توامان می دید، منزوی اند.

ایشان فرمودند: این را با صراحت عرض می کنم که نگرانی برخی آقایان از این است که دانشجویانی که عامل اصلی ماجرای دوم خرداد و آن شگفتی بزرگ بودند را از عرصه خارج کنند تا در انتخابات آتی، آن واقعه عظیم تکرار نشود.

مرجع عالیقدر در پایان، دانشجویان را به استواری و مقاومت در برابر مشکلات فراخواندند و تاکید کردند: دانشجوی زنده، دانشجوی نقّاد است و تا زمانیکه شما تلاش کنید جامعه را به سمت حق طلبی و احقاق حقوق فراموش شده‌اش سوق دهید به وظیفه انسانی و الهی خود عمل کرده‌اید و امیدوارم خداوند در این مسیر شما را کمک کرده و مورد عنایت خاصه خود قرار دهد.