دیدار اعضای شورای سیاستگذاری سایت خبری-تحلیلی سلام با مرجع عالیقدر

اعضای شورای سیاستگذاری سایت خبری-تحلیلی سلام با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله) دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار اعضای شورای سیاستگذاری سایت سلام، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت سایت، نسبت به دور شدن از خط امام اظهار نگرانی کرده و خواستار مداخله بزرگان قوم از جمله مراجع معظم برای جلوگیری از انحراف از خط امام شدند.

مرجع عالیقدر نیز با تاکید بر مستقل بودن رسانه ها و بیان واقعیت از جانب آنها، نسبت به تحولات بعد از انتخابات سخنان مهمی مطرح کردند.

حضرت آیت‌الله العظمی بیات زنجانی در ابتدای این دیدار فرمودند: ولی فقیه غیر از اینکه باید عادل باشد باید از قانون اساسی و خبرگان رهبری هم تبعیت کند وهرگاه این شرایط را از دست بدهد خود به خود از جایگاه خود محروم می شود.

مرجع عالیقدر در خصوص ولایت فقیه و نقش آن در جامعه و چگونگی نظارت بر آن گفتند: کلمه مطلقه معنای فوق قانون بودن نیست بلکه به معنای ولایت عام است، ولایت عامه در مقابل ولایت امور حسبیه است. امثال مرحوم آیت الله خویی معتقد بودند که ولایت فقط در امور حسبیه است ولی ما می گوییم منحصر به امور حسبیه نیست بلکه می تواند حاکم سیاسی باشد نه اینکه به معنای فوق قانون باشد در واقع این نظر در برابر برخی فقها بود که می گفتند ولایت مجتهد در عصر غیبت فقط در امور حسبیه است.

ایشان خاطر نشان کردند: ولایت مطلقه از دو چیز نشات می گیرد علم مطلق و قدرت مطلق که فقط در خداست. خداوند عالم ولایت مطلق را دارد و ولایت رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) محدود است؛ ولی فقیه غیر از اینکه باید عادل باشد باید از قانون اساسی و خبرگان رهبری هم تبعیت کند ضمن آنکه باید قانون عادی را هم رعایت نماید و جالب است که هرگاه این شرایط را از دست بدهد خود به خود از جایگاه خود محروم می شود و این نص صریح قانون اساسی است نه حرف من.

معظم له در واکنش به اظهار نگرانی اعضای شورای سیاستگذاری سایت سلام و ناامیدی بخش عظیمی از مردم نسبت به آینده گفتند: الان بیشتر باید امیدوار بود این جریان یک نعمت الهی بود تا مردم به مبانی فکری شان برگردند.

مرجع عالیقدر تصریح کردند: بنده معتقدم خبرگان باید به آیین نامه دوران امام برگردد و به معنای واقعی از میان علما انتخاب شوند نه اینکه شورای نگهبان اینها را تایید کند.

ایشان در پایان تاکید کردند: وقتی خبرگان مستقل شد می تواند به اعمال رهبری نظارت کند چراکه رابطه خبرگان با رهبری عیناً مثل رابطه مجلس و دولت است.