دیدار اعضای حزب کارگزاران سازندگی شاخه قم با حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

photo_2017-10-13_13-01-31

اعضای حزب کارگزاران سازندگی شاخه قم پیش از ظهر جمعه بیست و یکم مهرماه ۱۳۹۶با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار، حضار به ارائه نظرات خود پرداخته و سپس حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سالروز شهادت امام علی ابن الحسین(ع) و نیز تشکر از حضور این اعضا، بیانات خود را با این نکته آغاز کردند که: ما باید گذشته‌مان را به درستی بشناسیم تا بتوانیم برای آینده استراتژی مناسبی را ترسیم کرده و طبعاً به نتایج دلخواه برسیم. بدیهی است که با عدم شناخت صحیح از گذشته و اینکه ندانیم چه مسیری طی شده و چه تجاربی کسب شده است، مسیر پیش رو را به درستی طی نخواهیم کرد.
ایشان افزودند: من در فعالیت‌های سیاسی و حتی اقتصادی به برنامه‌های کوتاه مدت به صورت کلی علاقمند نیستم اگرچه ممکن است جائی هم راهگشا باشد و معتقدم باید برای بلندمدت برنامه داشت و مهمتر اینکه باید کاربردی و به تناسب شناخت مناسب از محیط پیرامونی باشد و الا برنامه‌هایی که نگاه مناسبی به رخدادها ندارند، موفقیتی هم کسب نخواهند کرد.
ایشان تأکید بر فاصله گرفتن از منیّت ها و سوق یافتن به سمت کارهای جمعی را مهمترین کار احزاب برشمردند و گفتند: اصل کار حزبی کردن برای این است که “ما” جای “من” بنشیند و افراد بیاموزند که تصمیم گیری جمعی را بر تصمیم گیری فردی ترجیح دهند. باید همگان بدانیم این جمع است که باید تصمیم بگیرد و تجربه هم ثابت کرده که تصمیمات جمعی به مراتب آفات کمتری از تصمیمات فردی دارند.
حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی با بیان این نکته که ممکن است در همین قانون اساسی هم نقائصی وجود داشته باشد اما عمل به همین قانون موجود، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، فرمودند: اعضای جوان خود را با اصول قانون اساسی آشنا کنید. اگر کسی با قانون آشنائی داشته باشد دغدغه ما را خواهد فهمید که برای چه می گوییم و معتقدیم اگر به نص همین قانون اساسی عمل شود و تفسیرهای خاص و من عندی صورت نگیرد غالب مشکلات حل می شود؟ مثلاً اینکه ما می‌گوییم مطابق این قانون اساسی مجلس حق تحقیق و تفحص دارد و نیز نماینده مجلس می‌تواند پیرامون همه موضوعات سؤال کند نشان می‌دهد که مجلس در رأس امور است و یک فردی سیاسی باید دلیل در رأس امور بودن مجلس را بداند؛ قوانین را بشناسد تا وقتی حرف بی مبنایی در جامعه زده شد، بتواند با استدلال آن را نقد کند. این را باید همه بدانند که وقتی فردی می‌گوید نماینده مجلس نباید سؤال کند یا نباید پیگیر باشد، یعنی او از اصول قانون اساسی بی اطلاع است. اگر احزاب درست عمل کنند، حتی نماینده مجلس پیش از ورود با پارلمان با اختیارات قانونی خود نیز آشناست و به محض ورود پیگیر حقوقی خواهد بود که قانون اختیار پیگیری آن را به وی داده است.
ایشان با اشاره به تعلیق عضویت یک عضو شورای شهر یزد فرمودند: مثلا بنده شنیدم اخیرا در یکی از استان‌ها فردی از اقلیت‌های مذهبی که زرتشتی بوده، در انتخابات شوراها رأی آورده را تعلیق کرده‌اند. حال سؤال این است که اولا آن فردی که اظهارنظر کرده عضویت این شخص در شوراها باطل است، بفرماید که مجلس شورای ما اسلامی است و یا ملی؟ در این مجلس از سایر اقوام و ادیان نماینده وجود دارد، این شوراهای اسلامی که مربوط به یک بخش و شهر است آیا بالاتر از مجلس شورای اسلامی است؟ چرا عضویت افراد مربوط به ادیان دیگر در مجلس شورای اسلامی که اختیارات به مراتب بالاتری داشته و در امور اساسی مملکت دخالت دارد، می تواند از رئیس جمهور سؤال کند و وزیر و قانون تعیین کند، خلاف شرع و قانون نیست و اینجا خلاف شرع شده است؟ دیوان عدالت اداری چرا در این موضوع بخشنامه صادر نمی کند؟ ثانیا چرا خلاف شرع؟ آیا این فرد ایرانی نیست؟ آیا موظف بر شرکت در انتخابات نیست؟
ایشان تأکید کردند: کسانی که در این کشور زندگی می کنند چه از اقلیت‌ها باشند و چه از اقوام و ادیان مختلف، همگی ایرانی هستند و قانون اساسی این کشور را قبول دارند و مطابق قانون اساسی در انتخابات شرکت می‌کنند، هیچ دلیل قانونی و فقهی و شرعی برای محرومیت این افراد از عضویت در شورا نیست و اگر ما در حزب و تجمعات‌مان و در نوع جاهایی که برای جامعه صحبت می کنیم، فقه و قانون اساسی را بطور صحیح بیان کنیم، هیچ مشکلی پیدا نخواهیم کرد، اما با تفسیر سلیقه‌ای و فردی همیشه به مشکل خواهیم خورد و حقوق مردم ضایع خواهد شد.
ایشان در پایان فرمودند: همه‌ی ما باید تلاش کنیم ظرفیت‌های خود را بالا ببریم و قدرت تحمل انتقاد داشته باشیم. بدیهی است که اگر ظرفیت‌ها بالا رفت، می‌توان تفاوت بین دوست منتقد و دشمن را فهمید.
امیدوارم دوستان ما در این راه موفق باشند و خداوند رحمت کند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را انسان بزرگ و از افراد بسیار تأثیر گذار و صاحب این انقلاب بودند و حرف‌های ایشان قابل عرضه و بیان بوده و هست و امیدوارم شما دوستان نیز در کارها و حرکات و مواضع و اقداماتتان عقلانی و منطقی و همراه با رأفت و رحمانیت باشد ان شاالله.