دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با مرجع عالیقدر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

(لازم به ذکر است این دیدار در ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) در مهرماه سال جاری انجام شده است)

26

 اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

معظم له در ابتدای این دیدار، با تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع) و اشاره به تقارن این دیدار با ایام شهادت آن حضرت، گفتند: «شرایط حاکم بر دوران حیات امام صادق(ع) یک شرایط ویژه و خاص بوده و آن حضرت، به دلیل همین شرایط خاص، دین اصیل را به گونه ای که آن از دین مورد ادعای مدعیان جدا شود، ترسیم کردند.

با این حرکت امام(ع)، دین حقیقی از دین مورد ادعا جدا شده و مهم این است که این مفهوم را شخصیتی بنا گذاشته و به آن شکل داده که مذهب تشیع، توسط وی تاسیس شده است. بنابراین باید با مراجعه به نصوص دینی، به اصل دین پی برد نه اینکه صرف ادعا را دین برداشت کرد.»

ایشان با اشاره به سختی‌های موجود در دوران فعلی و گسترش دروغ در جامعه اظهار داشتند: «باید این سختی را به فال نیک بگیریم. از این جهت که این تناقض بین متون دینی و مدعیان حکومت دینی، حتی به استدلال علمی نیاز ندارد چرا که خیلی روشن است. برای مثال در دین هیچ گناهی به اندازه دروغ بد نیست و این در حالی است که امروز دروغ گفتن یک امر رایج شده است.

وقتی که ادعا می شود که ما در کشورمان مخالف سیاسی و یا زندانی سیاسی نداریم چه می توان گفت؟ مثل این است که انسان در وسط ظهر بگوید که شب است.»

مرجع عالیقدر در ادامه سخنان خود در مورد به بازی گرفتن مفاهیمی همچون انتظار فرمودند: «مسائلی بود که در طول این مدت، به این دلیل که انسان های ناوارد، اجازۀ ورود به آن را به خود نمی دادند، سالم باقی مانده بود ولی امروزه آن ها هم مشکل دار شده اند. ببینید اینکه می آیند و می گویند اسراییل و آمریکا، بنا دارند با ظهور حضرت صاحب الامر(عج) مقابله کنند، این چه معنائی دارد؟ امام زمانی که اسراییل می تواند جلوی ظهورش را بگیرد، چه امام زمانی است؟ این حرفها برای این است که مفاهیم را به بازی بگیرند. می‌خواهند از امام زمان مفهومی ارائه بدهند که غیر عقلی، غیر منطقی و غیر قابل قبول باشد. »

معظم له در ادامه ضمن هشدار نسبت به فاصله گرفتن از سخنان امام(ره) عنوان داشتند:« امام فرمودند که مجلس در راس قواست؛ آن ها گفتند که این فرمایش مربوط به زمان خود امام است. امام فرمود که نظامیان دخالت در سیاست نکنند؛ امروز دقیقاً بنا بر این است که به این فرمایش عمل نشود.»

ایشان با اشاره به رواج حرمت شکنی در جامعه افزودند: «مشکل دیگری که داریم مسئله حرمت شکنی در کشور است. ما بسیار گفته ایم که طبق نصوص دینی، حرمت انسان از حرمت کعبه بالاتر است و بالاتر از آن، در روایات داریم که خدای عالم فرموده، هر کسی با مومنی برخورد کند با من به جنگ برخاسته است. دانشگاه حریم داشت، شکستند، مراجع حریم داشتند، شکستند، عالم حریم داشت شکستند؛ ما باید برای بازگشتن این حریم ها، همه تلاشمان را بکنیم.»

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) در بخش دیگری از فرمایشات خود، با اشاره به سابقه هفتاد سال فعالیت های مذهبی در انجمن های‌ اسلامی توصیه کردند: «در جلساتتان حتماً از نصوص دینی استفاده کنید و مثلاً نهج البلاغه بخوانید و راجع به آن کار علمی بکنید که چاره ای جز مراجعه به متون نداریم و باید مردم و جوانان را با اسلام متنی آشنا کنیم چراکه در شرایط فعلی نیز، ارجاع به این نصوص، راهگشاست.»

ایشان افزودند: «البته باید به این دلیل نیز از شما تقدیر کرد که اگر بعد از انتخابات فداکاری شماها نبود، اتفاقات ناگوار بیش از این چیزی بود که الآن می بینیم. توان شما کم نیست. این توان، تکیه گاهش خداست فلذا قدرتی در برابرش توان ایستادگی ندارد.»

معظم له در خاتمه با اشاره به مسئله مهم خودسازی گفتند: «امام(ره) قبل از اینکه قیام کند، خود را ساخته بود. شما به عنوان علمدار دین در دانشگاه، باید به خودسازی بپردازید. بنده قبل از انقلاب بارها به زندان افتادم و در آنجا، با همه طیفی هم برخورد داشتم. اکثر لغزش ها در زندان به دلیل همین عدم خود ساختگی بود. امروز هم ما و شما در مبارزه ایم و خیلی از مشکلات ما این است که بدون توجه به خودساختگی، وارد مبارزه می شویم. انسان اگر خود را ساخت دیگر آزاد است. شما انجمن های اسلامی باید مدل علمی و عملی باشید و حرفتان باید از باور درونیتان نشئت بگیرد و می گیرد و باید با استدلال، این باورهای درونی را به جامعه منتقل کنید.»

ایشان همچنین دیدارهای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را با مراجع در قم بسیار مفید ارزیابی کردند و اظهار امیدواری کردند که با توجه به اثر بخشی و آگاهی بخشی موجود در این دیدارها، لازم است گسترش پیدا کنند.

پایان خبر./

———————————————

– مشاهدۀ این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

– مشاهدۀ این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی آفتاب نیوز

– مشاهدۀ این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی خبری – تحلیلی کلمه

– مشاهدۀ این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی هم میهن

– مشاهدۀ این دیدار در پایگاه اطلاع رسانی حاما

– مشاهدۀ این خبر در پایگاه اطلاع رسانی فراکسیون خط امام (ره)

– مشاهدۀ این خبر در روزنامۀ روزان