دیداراعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مجتمع آموزش عالی قم ۱۳۸۵/۰۹/۱۶

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مجتمع آموزش عالی قم (پردیس)، عصر روز پنجشنبه شانزدهم آذرماه به مناسبت روز دانشجو ، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات(مدظله)دیدار و گفتگو کردند.

معظم له در این دیدار ضمن تشکر از حضور دانشجویان ، در ابتدای سخنان خود به فلسفه شکل گیری انجمن های اسلامی اشاره کردند و فرمودند : انجمن های اسلامی به دو علت عمده بوجود آمدند . یکی اینکه در اوایل انقلاب اسلامی ، به علت برنامه ریزی های بلند مدتی که شده بود ، دانشگاهها بجای دفاع از اهداف انقلاب اسلامی و خواسته های ملت، به سنگر مبارزه با آنها تبدیل شده بود و انجمن ها شکل گرفت تا بصورت علمی و اصولی از آن اهداف دفاع کنند و حرکت امام را  طوری معرفی کنند که در محیط های علمی قابل عرضه باشد. دومین انگیزه عبارت بود از این که میشود در دانشگاهها افرادی را تربیت کرد انقلاب اسلامی بدنبال یک مدل عینی از تلایم و تلازم میان علم و دین و عالم و متدین بود و به عبارت دیگر انجمن ها بنا بود انسان های متعهد با تخصص های مختلف را به جامعه معرفی کنند. به همین دلیل حضرت امام(ره) همواره از انجمن های اسلامی دانشجویان دفاع می کردند. و به تبع ایشان همیشه از طرف ملت و دیگر مسوولان نظام ، مورد حمایت قرار می گرفتند.

متأسفانه در این اواخربجای استمرار سیاست های گذشته با طرفندهایی در مقابل انجمن های اسلامی، تشکل هایی با عناوین و اهداف خاص تشکیل دادند و در نتیجه انجمن های اسلامی مورد حمایت امام (ره)را در عمل  از کارآیی انداختند و به تدریج آننها رو به ضعف نهادند.

ایشان افزودند : گاهی اوقات صحبت هایی مبنی بر اینکه دانشگاهها باید سیاسی باشند شنیده میشود که البته ما هم از این حرف دفاع می کنیم ولی با صرف گفتن که دانشگاهها سیاسی نمیشوند ، وقتی که استاد دانشگاه فاقد اندیشه سیاسی است یا رییس دانشگاه تعریف صحیحی ازسیاست  ندارد معلوم است که دانشگاه سیاسی نمی شود .

معظم له  در ادامه با اشاره به انتقاداتی که از فضای بسته سیاسی و مشکلات موجود در دانشگاهها میشود فرمودند :  این فضا و این مشکلات مختص دانشگاه نیست ، چرا که دانشگاه متأثر از جامعه است و این مشکلات از جامعه به دانشگاه رسوخ کرده است .

ایشان در ادامه گفتند :به عنوان مثال امروز در همین کشور صلاحیت شخصیتی همچون آقای دکتر حبیبی به اتهام عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه رد شده و دردناک این است که هیچ کس از او دفاع نمی کند .

درست است که مراجع بزرگوار حضرات آیات اردبیلی و صانعی از ایشان دفاع کردند ولی واقعا در این کشور فقط این دو بزرگوار باید از حق یک انسان مظلوم دفاع کنند؟

جالب اینجاست کسانی که صلاحیت این برادر مخلص و مومن  را رد کرده اند به زعم خودشان عین اسلام مورد نظر حضرت امام(ره) را پیاده می کنند.

یا اینکه افرادی در انتخابات شوراها با همان اتهامات رد شده اند که یا جانبازند، یا جزو خانواده شهدا و می بینیم که متأسفانه این مشکلات همه جامعه را فرا گرفته است و مختص دانشگاه نیست.

مرجع عالیقدر در ادامه خاطر نشان کردند : این فضا حتی بر مطبوعات هم حاکم شده و شما امروز هیچ روزنامه ای را نمی یابید که در ذکر مطالب خود ملاحظه کاری نکند .

ایشان در ادامه ضمن انتقاد از مجلس پیرامون  طرح عناوینی همچون تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و بالا بردن سن رای دهندگان  ، این مسایل  را غیر حقوقی و آن را در راستای اهدافی خاص بر شمردند .

معظم له افزودند: دانشجو باید اظهار نظر کرده و در موارد خلاف اعتراض کند واین اعتراض را  از راههای قانونی و ممکن پیگیری کند چرا که همین اعتراض از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر که مورد تاکید قرآن و سنت است و نوعی تظلم خواهی و وظیفه دینی همه مسلمانان از جمله دانشجویان است .

ایشان در پایان با اشاره به عدم ثبت نام از برخی دانشجویان با عناوینی خاص خاطر نشان ساختند :  هر کسی  در هر مقامی اگر جلوی تحصیل دانشجو را بگیرد نقض قانون اساسی وحرام مرتکب شده است و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد .