بیانات مرجع عالیقدر در جمع اقشار مختلف مردم تبریز

بسم الله الرحمن الرحیم

جمعی از اقشار مختلف مردم تبریز همراه با بخشی از نخبگان، فعالان اجتماعی و فرهنگی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار که یکشنبه هفدهم شهریورماه ۱۳۹۲ برگزار شد، مرجع عالیقدر ضمن گرامیداشت یاد و خاطرۀ روز هفدهم شهریور و تشکر از حضور میهمانان، ثبات انقلاب اسلامی را مرهون حرکت سیاسی مردم تبریز دانسته و گفتند: بدون شک پس از قیام مردم قم، اگر حرکت مردم بزرگوار و قهرمان تبریز نبود، انقلاب به سمت پیروزی رهنمون نمی شد.
ایشان تبریز و آذربایجان را مهد علم و فرهنگ دانسته و فرمودند: آذربایجان در همۀ علوم، سرآمدان علما را تربیت داده و توانسته از دامن خود، بزرگانی را به جامعه تقدیم کند که هر کدام بوجود آوردندۀ جریانات عظیم علمی بوده اند.
معظم له با ذکر این نکته که خود را به جهت علوم الهی مدیون استاد آیت الله علامۀ طباطبائی می دانند، فرمودند: من به نوعی احساس دین نسبت به تبریز می کنم چراکه با استاد آیت الله علامۀ طباطبائی بیش از شش سال از نزدیک مأنوس بوده و می دانم او چه انسان بزرگ و ارزشمندی بوده است.
حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرمایش امام نسبت به اینکه مراقب باشید انقلاب به دست نااهلان نیافتد فرمودند: این جملۀ امام را باید آویزۀ گوش قرار داد و شما آذربایجانی ها باید بدانید که نقشتان در انقلاب، نقش اول و یا دوم بوده و خودتان باید مراقب باشید تا این نقش و اثر در طول تاریخ ماندگار بماند و نااهلان، این حرکت را مخدوش نسازند.
ایشان در فراز دیگری از سخنان خود، با اشاره به جریان مشروطه فرمودند: اگر سیاست متکی بر اندیشه باشد، بدون شک ماندگار خواهد بود و به همین دلیل معتقدم مشروطه یک حرکت سیاسی متکی بر فکر و اندیشه بوده است.
در پایان دیدار مرجع عالیقدر در پاسخ به سؤال یکی از میهمانان پیرامون نظر فقهی ایشان دربارۀ حجاب، فرمودند: آنچه از قرآن و لسان اهل بیت(ع) بدست می آید، این است که پوشش افراد در جامعه حائز اهمیت است ولی باید توجه داشت که همانقدری که پوشش زنان اهمیت دارد، برای مردان نیز حائز اهمیت است اگرچه برای زنان این پوشش، با ویژگی هائی دیده شده است ولی در شکل این پوشش و ضوابط آن، چیزی به صورت نص وجود ندارد و آنچه از آیات و روایات به دست می آید و مهم است اصل پوشش – چه برای زن و چه مرد – بوده و نیز این است که زنان باید زینت های خود  -من جمله موی سر – را از نامحرم بپوشاند.
ایشان در پاسخ به سؤالی پیرامون نظرشان در باب موسیقی نیز فرمودند: موسیقی فنی از فنون ریاضی است و اگر انسان با دید عارفانه به عالم بنگرد، می تواند موسیقی حاکم بر ارکان عالم را ببیند. با این وجود آنچه در فقه مورد نهی قرار گرفته است نه موسیقی به صورت عام که بخشی از موسیقی است که آن را غنا می نامند. غنای محرّم هم موسیقی ایست که دو خصوصیت دارد که یکی تناسبش با مجالس لهو و لعب است و دیگری اینکه انسان را از حالت عادی خارج سازد. بنابراین نمی توان به صراحت گفت که موسیقی حرام است بلکه حرام آن بخشی از موسیقی است که آن دو ویژگی را داشته باشد.
معظم له تا پایان این دیدار مستمع سخنان و درد دل های حضار بودند و یک به یک با آنها به گفتگو پرداختند.

————————

5fxnxci4