بیانات مرجع عالیقدر در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی زنجان

بسم الله الرّحمن الرّحیم

همزمان با سفر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) به استان زنجان، جمعی از فعالان سیاسی این استان، با معظم له دیدار و گفتگو کردند.

مرجع عالیقدر در ابتدای این دیدار، با تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و عید نوروز، با اشاره به تاریخ صدر اسلام، فرمودند: در تاریخ پر فراز و نشیب صدر اسلام این موضوع بسیار مهم جلوه می کند که پیامبر بزرگ اسلام، در حالیکه همان عصمت و مقام نبوت را در مکه نیز داراست، چرا حکومت خود را در مدینه پایه گذاری می کند؟ جای این سئوال وجود دارد که آیا پیامبر نمی توانست حکومت خود را در شهر مکه که بیت الله الحرام نیز در آن واقع است، بنا نهد؟ پاسخ این سئوال روشن و بسیار مهم است که آن حضرت در مدینه حکومت تشکیل داد چراکه مردم را پشت سر خود داشتند و اگر همین مردم در مکه نیز بودند، یقیناً آنجا این امر مهم را پایه گذاری می نمودند.

ایشان تاکید کردند: این موضوع در مورد امام علی(ع) نیز به همین شکل وجود دارد. امام یقیناً در دوران بیست و پنج سال دور بودن از قدرت، هم امام و هم معصوم است ولی ولایت سیاسی و حاکمیت بر مردم را عهده دار نیست چراکه مردم به سراغ ایشان نرفته بودند. این از شان امام نمی کاهد و جایگاه والای او، به هیچ عنوان خدشه دار نمی شود ولی این جمله امام در زمان رجوع مردم به آن حضرت بسیار مهم است که می فرماید:اگر مردم نیامده بودند، حجت برای برقراری حکومت تمام نشده بود.

این جمله امام علی(ع)، در بردارنده یک اصل مهم اسلامی است که حتی حکومت معصوم هم بدون اقبال مردم، امکان پذیر نیست و مردم هستند که باید حاکم را به حکومت برسانند؛ و یا در فرازی دیگر امام می فرماید که این حکومت از آب بینی بز هم در نزد  من پست تر است مگر آنکه بتوانم حقی را بواسطه آن احیاء کنم. این همان موضوع مهم و اساسی است که حکومت فی نفسه، مقدس نیست و امام با این جمله پاسخ آنانی را که می خواهند حکومت را مقدس جلوه دهند را با صراحت مشخص می سازد.

ایشان با تاکید بر این که امروز مشکل ما در نگاه غیر علوی به دین و اداره جامعه است، فرمودند: اگر به مبانی اسلامی در اداره حکومت به نگاه علوی رجوع می شد، چنین مشکلاتی پیش نمی آمد.

ایشان تصریح کردند: هنر امام خمینی(ره) این بود که پس از بیش از هزار سال حکومتی را ارائه کرد که تا حدودی می توانست تداعی گر حکومت علوی باشد ولی با کمال تاسف و بواسطه تفسیرهای خلاف و من عندی، این میراث پس از مدت زمان کوتاهی به شکلی درآمده که همگان شاهد آن هستیم.

ایشان راه حل برون رفت از وضعیت پیش آمده را بازگشت به قانون اساسی با تفسیر امام خمینی(ره) دانستند و تاکید کردند: تا وقتی که بر روی روش های ناصحیح پافشاری شود، نباید انتظار داشت که اعتماد عمومی از دست رفته بازگردد.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)  با اشاره به اتفاقات رخ داده در طول چند سال اخیر فرمودند: شاید این حرف من جنبه تکرار داشته باشد ولی روی آن باز هم تاکید می کنم که بخشی از بدنه حاکم، به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی با تفسیر امام خمینی(ره) را غیر قابل اجرا برای اداره حکومت معرفی کنند و روی همین اصل، همه یاران و اطرافیان و حتی بیت حضرت امام(ره) را مورد حمله قرار می دهند.

ایشان تاکید کردند: در طول این چند سال اخیر شما نمی توانید کمتر کسی از یاران، شاگردان و اطرافیان حضرت امام را بیابید که مورد تهمت و هتک حرمت قرار نگرفته باشد و حتی اصول مورد تاکید امام هم مورد هجمه قرار گرفته است و مردم نیز به همین دلیل مورد بی حرمتی قرار گرفته اند که جمهوری اسلامی با تعریف امام، بدون مقبولیت از سوی آنان، مشروعیت ندارد.

معظم له در بخش دیگری از بیانات خود، در پاسخ به سخنان یکی از حضار مبنی بر تشکر از مواضع اخیر ایشان، فرمودند: شما از کسی که عمل به تکلیف شرعی خود کرده، تشکر نکنید بلکه آنانی را که به این تکالیف عمل نمی کنند را مورد تخطئه قرار دهید. امر به معروف و نهی از منکر مخصوصاً نسبت به حاکمان و قدرتمندان، تکلیف آحاد جامعه است و برای مسلمانان، در ردیف نماز است و طبعاً از کسی که نماز می خواند، تشکر نمی کنند بلکه به آن کسی که نماز نمی خواند، تذکر می دهند.

معظم له در پایان  سخنان خود، ضمن توصیه نیروهای سیاسی به تربیت و تعلیم جوانان و ساختن نیروهای متفکر و متعهد، فرمودند: تنها با این راه است که برای آینده می توان یک شکل متناسب و در خور جامعه اسلامی را متصور بود و باید این موضوع را جدی گرفت.

در پایان این دیدار، جناب آقای جمشید انصاری نماینده محترم مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز دقایقی بصورت جداگانه با مرجع عالیقدر دیدار و گفتگو کردند.