سه شنبه , ۳۰ آبان ۱۳۹۶
آخرین خبرها
خانه » آخرین اخبار » دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران با آیت الله العظمی بیات زنجانی

دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران با آیت الله العظمی بیات زنجانی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

DSC_0590

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این دیدار که ظهر روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برگزار شد، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، اعضای انجمن به ارائه نظرات و دغدغه های خود پرداختند.

در ادامه این دیدار حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی، بیانات خود را با تبریک ایام ماه شعبان و خیرمقدم به حضار آغاز نموده و روایتی از امام صادق(ع) پیرامون روش معصومین در ارتباط با افراد مختلف در جهت ترغیب به دین داری را به عنوان بخش ابتدائی کلام خود برگزیدند و فرمودند: مطابق نظر امام دو نوع نگرش برای مواجهه با افراد داریم. یک نگرش این است که دین تحمیلی است و نگرش دیگر این است که دین تبلیغی، تفهیمی، ارشادی و عقلانیست.

ایشان افزودند: در مسائل سیاسی نیز همینگونه است. یک نگرش این است که ما با اعمال زور می خواهیم حرفمان را به کرسی نشانده و به تعبیر معصوم(ع) حکومت با شمشیر کنیم، و نگرش دیگر این است که اگر مردم بخواهند حکومت می کنیم و اگر نخواهند حکومت نمی کنیم. یک نگرش این است که با مردم با سختی، خشونت و تندی رفتار کنیم، تعبیر روایت (عسف) است یعنی شدت، سختی و خشونت، و نگرش دیگر این است که با مردم رفیق بوده و برای آنها حرمت قائل باشیم و به آنها بها دهیم. یک نگرش این است که ما می خواهیم با زور عدالت را پیاده کنیم و نگرش دوم این است که عدالت، نیازمند فهم، عقلانیت، درک و پذیرش بوده و با زور ممکن نیست. امام صادق(ع) توجه به این نکات را ضروری می دانند که: اولاً رفق به معنای همدل بودن را سرمایه خودقرار دهید، دوماً اینکه با مردم یکی باشید و از بیرون به مردم دستور ندهید و سوماً تلاش کنید که خودتان را سالم نگه داشته و ورع داشته باشید و نهایتاً اینکه به مردم خدمت رسانی کنید.

ایشان در ادامه بیانات خود با اشاره به انگیزه هائی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد گفتند: تلاش همه دوستانی که در انقلاب بودند و هدف ما به معنی درست کلمه این بود که دیگر به مردم اجحاف نشده و به آنان زور گفته نشود. قانون در مورد همه مردم بطور یکسان اجرا شود. بین مردم طبقه بندی و فاصله طبقاتی نباشد، چون دینی و عقلانی نبوده و نیست. ما می گفتیم که مردم باید آزاد باشند، تفکرات آزاد داشته باشند و آزادانه فکر کنند، روزنامه ها آزاد باشند، جوانان جرأت حرف زدن را داشته باشند، نه اینکه برای حرف زدن تحت تعقیب قرار گرفته و مشکل دار شوند، بنای ما بر این بود و تمام حرف ما هم همین بوده و هست.

ایشان تأکید کردند: پیامبر در هنگامی که بین مردم بودند، طوری رفتار می کردند که اگر شخص غریبه ای بر آنان وارد می شد، نمی توانست پیامبر را با نگاه بشناسد و فرقی بین پیامبر با مردم عادی در ظاهر نبود. بنا و قرار انقلاب ما هم بر همین منوال بود. قرار بر این بوده و هست که مردم راحت و آزاد زندگی کنند، قرار بر این بوده و هست که فکر و اندیشه مورد حمایت قرار بگیرد، قرار بر این بوده و هست که سانسور در سخن و نوشته نباشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم انجمن های اسلامی در دانشگاهها افزودند: بنده با انجمن های اسلامی از اول مرتبط بودم، اگر این انجمن ها نبودند ما دانشگاه نداشتیم، خدمات این جریان بر کسی پوشیده نیست، اما با کمال تأسف ظرف همین سالهای نه چندان دور، سیر و روند به این سمت و سو رفته بود که این مجامع و جریانات همه در محدودیت قرار گرفته و وضعیت به شکلی درآمده بود که ما کم کم داشتیم جمهوریت را هم از دست می دادیم و می رفتیم سراغ حکومت اسلامی. حتی این حرفها هم مطرح شد که حاکم و حکومتش از طرف خدا آمده و مردم هیچ نقشی ندارند. پیامبر خدا وقتی به مدینه تشریف آورند، مردم می آیند و حمایتش می کنند و شرایط برای تشکیل حکومت مهیا می شود. یعنی حتی در مورد حکومت پیامبر هم مردم می خواستند و شد. پیامبری که نبوتش یک امر الهی است اما حکومت را به عنوان یک امر بشری مردم باید بخواهند.

ایشان تأکید کردند: بحث ما این است که ما مردم را برای چه چیزی می خواهیم؟ می خواهیم از آنها استفاده کنیم و مردم مطیع ما باشند؟ نخیر اینطور نیست و این مردمند که حق دارند انتخاب کنند؛ حق دارند افراد را بیاورند و حق هم دارند که او را مورد سؤال قرار داده و حق هم دارند او را نخواهند. به همین دلیل من می گویم ببینید در میان این آقایان کاندیداها کدامیک هم انتخاب شدن و هم انتخاب کردن را تکلیف و وظیفه می دانند و کدامیک حق؟ این یک اختلاف نظر جدی و یک بحث نظری است که مردم حق این را دارند که انتخاب شوند و خود را در معرض رأی قرار دهند یا اینکه انتخاب شدن، یک سمت است که از سوی برخی اعطا می شود. اینجاست که من به مردم عزیز عرض می کنم تا ببینند کدامیک از افراد به مردم به عنوان صاحب حق عقیده دارند و کدامیک مردم را تحت اختیار خود می بینند؟ دنبال کسانی باشید که به مردم اعتقاد دارند و نه کسانی که می خواهند فقط از مردم استفاده کنند. قرآن می فرماید که انسان جانشین خدا است. انسان به عنوان جانشین خدا بر روی زمین، باید بفهمد و ارزیابی کند و باید بخواهد و تصمیم بگیرد و بعد انجام بدهد.

ایشان تصریح کردند: ما دنبال حاکمیت قانون هستیم. اگر کسی به قانون و قانون مداری ایمان دارد، او را انتخاب کنیم و اما اگر کسی از قانون بخواهد عبور کند و فرا قانون باشد، دیگر دلیلی برای انتخاب او نداریم. در تفکری که امام صادق(ع) می فرماید، مردم تصمیم گیرنده اند و امین خداوند هستند. ما در مورد ماه رمضان هم همین حرفها را داریم، بحث ما این است که اگر روزه برای فرد ضرر داشته باشد، نباید روزه بگیرد، حال این ضرر را چه کسی تشخیص می دهد؟ این را از امام صادق(ع) سؤال کردند و حضرت فرمودند: ملاک تشخیص خود فرد است. وقتی خدای عالم به بنده خود اعتماد دارد، ما کی هستیم که اعتماد نکنیم.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی افزودند: من همیشه عرض کرده ام که سالهای سختی را کشور در بحران گذرانده. این را تأکید می کنم در طول این سالهای اخیر، هیچ فردی از دولت فعلی با بنده مرتبط نبوده لیکن احساس تکلیف می کنم برخی واقعیات را بگویم. من با صراحت عرض می کنم آنهایی که می خواهند این وضعیت را که یک آرامش نسبی در کشور است تغییر دهند، هدفشان این است که به وضعیت قبل برگردیم، یعنی وضعیت استرس و نابسامانی و بی قانونی. ما در حال عبور از روی پلی هستیم که خرابش کردند و دوباره در حال ساخته شدن است. عده ای تلاش کردند که وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند، وضعیت ارز و اقتصاد، گفتگو و تعامل با دنیا را درست کنند، که این کارها قابل دفاع است و بدیهی است که این وضعیت باید کامل شود. ما هم تغییر می خواهیم، اما رو به جلو، نه عقبگرد و بازگشت به گذشته.

ایشان در بخش پایانی بیانات خود فرمودند:صراحتاً عرض می کنم امروز اگر کسی آماری بدون مبنا بدهد، اگر کسی وعده های بدون پشتوانه عقلی، علمی و قانونی بدهد، بالاترین خیانت را مرتکب شده است. این فرصت یک امانتی است که در اختیار افراد قرار گرفته تا با مردم صحبت کرده و خود را عرضه کنند و در این امانت، نباید خیانت شود. تعبیر امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه در مورد خیانت در امانت این است که بزرگترین آنها، همین است که در حق مردم خیانت شود. سیاست عرصه کارآموزی نیست، افلاطون سیاست را کار فیلسوفان می داند، چون سیاست یک فن است. انصاف تقاضا می کند تا ما موفقیت ها را ببینیم، نقص ها را هم ببینیم و تلاش کرده و دست در دست هم بدهیم و ان شاالله این وضعیت را طوری ادامه دهیم که به اهداف اصلی و والای انقلابمان برسیم.

DSC_0606