“با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ۱۶ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.”لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است./
استفتاء اول:
سؤال: ضمن عرض سلام؛ حضرتعالی در فتوائی فرموده اید:
با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ۱۶ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.
حال سؤال من اینجاست آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟
پاسخ: “باسلام و تحیت؛ احتیاط همیشه امری پسندیده است ودر فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزۀ خود را در وقت مقتضی، قضا کند.”
استفتاء دوم:
سؤال: در خصوص فتوای جدید حضرت آقا در خصوص کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند استدعا دارم از آن بزرگوار سوال بفرمائید : آیا اشخاصی که ناراحتی دستگاه گوارش دارند و به همین دلیل نباید معده ایشان خالی بماند می توانند روزه گرفته و اندکی غذا برای خالی نماندن معده تناول فرمایند ؟
پاسخ: با سلام و تحیت؛ در فرض سوال اگر احتمال ضرر و زیان قابل توجه به دلیل روزه گرفتن داده شود، روزه گرفتن جایز نیست.
لازم به ذکر است فتوای مذکور مربوط به مورد و شرایط خاص است و از آن موارد با شرایط قید شده نمی توان به موارد دیگر تعدی کرد. بنابراین آن دو روایت مورد استناد در فتوا، تنها مربوط به “آب” است که آن هم با شرایط خاصی که از موارد بارز “ضرورت” می باشد، محسوب می شود.
—————————————————–
اخبار مرتبط:
– سماحت روزه – مطلبی در باب فتوای اخیر(منتشر شده در سایت ملکوت، به قلم آقای داریوش میم، در تاریخ ۲۱ تیر، ۱۳۹۲)
– صدور چنین فتوائی شجاعت می خواهد (گفتگوی روزنامۀ اعتماد با آیت الله سید رضا برقعی مدرس، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲)
– نگاهی دیگر به فتوای جدید آیت الله بیات زنجانی (منتشر شده در سایت جماران، به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد ایوب کاظمی، در تاریخ بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۲)
– آب خوردن و ادامۀ روزه نه عجیب است و نه جدید! (مطلبی تحقیقی در سایت پارسینه، منتشر شده در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۲)
– چگونه می توان حکم یک مرجع تقلید را حکم ابلیس دانست؟ (مطلبی در سایت تابناک، منتشر شده در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۲)
– پاسخ به فتوای نوشیدن آب توسط روزه دار (اظهارات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، منتشر شده در سایت فارس نیوز در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۲)
– انتقاد تند به فتوای آیت الله بیات زنجانی (گفتگوی سایت پارسینه با معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، منتشر شده در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۲)
– نباید با فتوای فقهی برخورد سیاسی کرد/ واکنش به فتوای آیتالله بیات نباید همراه با غرضورزی سیاسی باشد (گفتگوی سایت نامه نیوز با رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هفتم، منتشر شده در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲)
– در حاشیه انتشار نظریه جدید فقهی در فضای مجازی؛اینترنت جایگزین لجنههای علمی میشود؟ (منتشر شده در سایت مباحثات، در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۲)
– حکم روزهداری و آشامیدن ناچاری آب ( منتشر شده در روزنامۀ جمهوری اسلامی، به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید ضیاء مرتضوی، در تاریخ بیست و هفتم تیرماه ۱۳۹۲)
– آیا جواز آب خوردن از روی ناچاری برای روزه دار، بازی کردن با دین مردم است؟ (مطلبی در سایت آینده آنلاین – منتشر شده در تاریخ بیست و هفتم تیرماه ۱۳۹۲)
– فتوای اخیر کاملاً بر روی اسلوب فقاهتی ست (گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی جماران با آیت الله سید رضا برقعی در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۲)
– یک فتوا و چند نکته در مورد مخالفت ها با فتوا (منتشر شده در سایت دین آنلاین، به قلم جناب آقای مصطفی دری در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۲)
– در ناروائی قول مشهور- برای رای فقهی آیت الله بیات زنجانی (منتشر شده در وبلاگ نگارستان، به قلم جناب آقای سید مهدی طباطبائی، در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۲)
– فتوای آیت الله بیات زنجانی و چند نکته (منتشر شده در سایت رضوا، به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی، در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۲)
– حاشیه ای فقهی بر فتوای جنجالی(منتشر شده در سایت الف، به قلم جناب آقای امین میرزائی، در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۲)
– نگاهی انتقادی به فتوای عطش (منتشر شده در سایت دین آنلاین به قلم حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی در تاریخ اول مردادماه ۱۳۹۲)
– نوشتاری پیرامون فتوای اخیر (منتشر شده در سایت البلاغ، به قلم حجت الاسلام و المسلمین چراتیان،در تاریخ ۴ امرداد ۱۳۹۲)
– نقد نظریه فقهی جواز آب نوشیدن روزه دار در عطش شدید (منتشر شده در سایت الف، به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن حائری، در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۲)
– آیا روزهدار مىتواند آب بنوشد؟ حکم نوشیدن آب برای روزه دار (منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، به قلم حجت الاسلام و المسلمین علیان نژادی در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۲)
– نقد مقاله « آیه روزه دار می تواند آب بنوشد ؟ » ( منتشر شده در سایت رضوا به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی، در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۲)
– ادله فقهی بطلان رأی «صحت و تمامیت روزه “شدید تشنه نوشنده آب” و عدم وجوب قضای آن» (منتشر شده در سایت تریبون مستضعفین، به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی – ۰۸ مرداد ۱۳۹۲)
– در حاشیه انتشار مقاله ی آقای سیدعباس نبوی در نقد فتوا (پاسخی به مقالۀ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی)(منتشر شده در شبکۀ اجتماعی گوگل، به قلم جناب آقای کاشفی، در تاریخ ۰۸ مرداد ۱۳۹۲)
– حاشیه ای بر فتوای آیت الله بیات زنجانی ( منتشر شده در سایت رویش نیوزبه قلم جناب آقای احسان خردمند نژاد – در تاریخ ۹ مردادماه ۱۳۹۲)
– آیا در حال روزه به خاطر رفع تشنگی می توان آب خورد؟ (منتشر شده در سایت خبرگزاری دانشجو، به قلم جناب حجت الاسلام آقای محمد امین پورامینی – در تاریخ ۱۵مردادماه ۱۳۹۲)
اشتراکگذاری این نوشته
کد QR را اسکن کنید یا از لینک کوتاه بالا برای اشتراکگذاری این نوشته استفاده کنید