در همایش مشارکت جوانان: قانون، شمشیر دولبه است و باید از آن درست استفاده شود ۱۳۸۰/۰۲/۱۲

آقایان رد صلاحیت شده باید روز قدس راهپیمایی کرده و در انتخابات نیز شرکت کنند، اما در مورد کاندیداتوری آنها التزامشان به قانون اساسی محرز نشده و رد صلاحیت‌ها به نام دین و اسلام و روحانیت به مردم خورانده می‌شود.مرجع عالیقدر که در همایش بزرگ مشارکت جوان در تالار معصومیه استانداری قم سخنرانی می‌کردند، گفتند:‌حکومت حق دو طرفه است و چطور ممکن است مردم در آن نقش نداشته باشند، امروز عصر چالشها و تضاد اندیشه‌هاست.

ایشان ادامه دادند: قانون، شمشیر دولبه است و باید از آن درست استفاده شود.

مدرس برجسته حوزه علمیه بااشاره به شرایط دوران ستم‌شاهی گفتند: پس از نظام شاهنشاهی افراد تحلیل گر یک یک از دست مردم گرفته شدند و نظام به جای آنکه کار فکری و فلسفی و مطالعاتی بکند، بزرگان مشغول کارهای اجرایی شدند و بنابر قولی عالم آمدند و آنقدر در کار اجرایی مشغول شدند که عوام برگشتند و حوادث بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی باعث شد حوزه و دانشگاه افراد فکور خود را از دست بدهند.

معظم له افزودند: اگر امثال مطهری بودند این نظام، اجرایی و سیاسی از یک پشتوانه فکری و فلسفی و سیاسی درست برخوردار بود و مقدار زیادی از مشکلات امروزی نبود.

ایشان با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند امام (ره) جمهوریت را تحت فشار پذیرفته است، تصریح کردند:افرادی این حرف را می‌زنند که بنابر قول آیت‌اله موسوی اردبیلی یک آه برای این انقلاب نکشیده‌اند و اگر با روحانیت حضرت امام (ره) آشنا بودند، می‌دانستند که امام از موج نمی‌ترسیدند و خود ایشان فرموده‌اند که اگر چیزی را تکلیف تشخیص بدهم، تا آخر ایستاده‌ام.

مرجع عالیقدر افزودند: اکنون ۲۳ سال از انقلاب می‌گذرد و نظارتی که قانون اساسی آن بر اساس جمهوری اسلامی است مورد تاکید امام (ره)‌و رهبری و مردم می‌باشد و حتی شهید مطهری در اولین مصاحبه بعد از انقلاب در مورد جمهوری اسلامی گفتند: اسلام و جمهوری رابطه‌ای همچون نفر و پوست، شکل و محتوی است و جامعه امروز یا فقدان انسانهای متفکر و موثر از سویی با نسل جوان پرسشگر و از سویی با چالشهایی که منشاء آنها غلط کاریهای اجرایی و اعمال سلیقه‌هایست روبرو است.

ایشان با اشاره به اینکه نظام فعلی علاوه بر اینکه باید خرابیها و تخریبهایی که در طول تاریخ را پالایش کند و یک تئوری ناب و تحلیلی برای جامعه امروز ارائه دهد، اظهار داشتند: الان اگر جامعه‌ای مخالف قرآن و روایات و عقل و جامعه مطرح شود جز در بن‌بست قرار دادن نظام کاری نکرده‌ایم و حرف اصلاح‌طلبان این است و اصلاحات به معنای براندازی نیست و آنانی که از اصلاحات به معنای براندازی نام می‌برند، خود به نظام ضربه می‌زنند.

معظم له اضافه کردند: رئیس جمهور جدید باید حرفهای جدیدی بزند چون جامعه امروز جامعه ۴ سال پیش نیست و پرچمدار فرهنگ گفتمان هستیم، حال عده‌ای می‌گویند باید با چماق زندگی کرد، دوران چماق گذشته است و خداوند نیز طبق روایات از در گفتمان با بندگان روبرو می شود، اساس اسلام بر رافت و محبت است، هر چند قصاص و حدود نیز وجود دارند همانطور که در دیگر نظامها و حتی دموکراتیک‌ترین آنها نیز وجود دارد.

مدرس برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: اگر فردی تحلیلی ارائه دهد که اسلام عهده‌دار معضلات عصر حاضر نیست بزرگترین گناه است و خائن‌ترین فرد به بشر می‌باشد.

ایشان در پایان گفتند: شرایط زمانی طوری است که این حرکت به عقب بر نخواهد گشت و با بسته شدن چند روزنامه مشکلی حل نخواهد شد و آنچه مشکل را حل نمی‌کند این است که به خود برگردیم و نگرش جدیدی به تحلیلهای خود داشته باشیم و مطالب را با توجه به ملاکهای قرآن و نهج‌البلاغه و سنت و نیازهای زمان عرضه کنیم و اگر حرف یا مطلبی را می‌گوییم آنرا عین اسلام ندانیم، بلکه بگوییم اینطور می‌فهمیم.