عنوان: احکام طهارت
مسئلۀ 421 : یکی دیگر از شرایط وضو این است که آب به بدن برسد و مانعی روی آن نباشد، بنابراین اگر چیزهایی مانند قیر، رنگ، لاک، چسب، گچ و یا سیمان که جسمیت دارند، مانع رسیدن آب به بدن شوند باید پیش از وضو آنها را برطرف کرد و اگر پس از وضو معلوم شود یکی از آن موانع وجود داشته و مانع رسیدن آب شده، وضو ...
مسئلۀ 430 : کسی که در اصل داشتن یا نداشتن وضو شک دارد باید به حالت پیش از زمان شک خود توجه کند پس اگر پیش از شک، وضو داشته بنا را بر وضو داشتن بگذارد و اگر پیش از شک وضو نداشته باید وضو بگیرد. این حکم یعنی «بردن حالت پیش از شک، به زمان شک» در پاک و نجس بودن و غسل داشتن و نداشتن هم جاریاست؛ ولی ک...
مسئلۀ 436 : کسانی که بر اثر بیماری و مانند آن، ادرارشان قطره قطره میریزد و یا اینکه از بیرون آمدن مدفوعشان نمیتوانند جلوگیری کنند، یکی از چهار حالت زیر را ممکن است دارا باشند:
1- یقین داشته باشند از اول تا آخر وقت نماز به اندازۀ وضو ونماز مهلت پیدا میکنند، در این صورت باید نماز را در وقتی که م...
مسئلۀ 441 : وضو اگرچه ذاتاً امری مستحب است، ولی برای چند چیز وضو گرفتن واجب است:
1- نمازهای واجب غیر از نماز میت که در آن وضو و اصل طهارت شرط نیست. نمازهای مستحبی که وضو شرط صحت آنهاست، جز در مواردی که غسل جنابت و مانند آن وجود داشته باشد که در آن صورت همان غسل کفایت میکند.
2- برای سجده و یا تشه...
مسئلۀ 451 : هفت چیز وضو را باطل میکند:
1- بیرون آمدن ادرار از مخرج طبیعی.
2- بیرون آمدن مدفوع از مخرج طبیعی.
3- خارج شدن باد معده از مخرج مدفوع.
4- خوابی که بر اثر آن چشم نبیند و گوش نشنود، ولی اگر فقط یکی از آنها از کار بیفتد وضو باطل نمیشود.
5- چیزهایی مانند دیوانگی، بیهوشی و مستی که عقل را زا...
جبیره عبارت از چیزی است که روی زخم میگذارند و با آن زخم را میبندند، مانند پارچه و باند و امثال اینها که برای جلوگیری از رسیدن آب بهطور موقت روی شکستگی و زخم گذاشته و آنرا میبندند و از روی آن وضو، غسل و یا تیمّم انجام میشود. این وضو، غسل یا تیمّم را «جبیرهای» مینامند.
مسئلۀ 452 اگر در یک...
مسئلۀ 473 : در غسل ترتیبی انسان ابتدا سر وگردن و سپس طرف راست و بعد طرف چپ بدن خود را میشوید، بههم زدن این ترتیب- عمداً یا سهواً یا به خاطرندانستن مسئله- در سر و گردن بهطور قطع و در طرف راست و چپ بنا به احتیاط واجب، موجب باطل شدن غسل خواهد بود.
مسئلۀ 474 : در غسل ترتیبی باید نصف عورت و نصف ...
در شرع انور غسل عبارتست از شستن تمام بدن که در شرایط و یا زمانهای خاص، انسان با قصد و انگیزۀ الهی انجام میدهد و به همین جهت، غسل به دو قسم واجب و مستحب تقسیم میشود و هر یک از این دو را نیز میتوان به دو صورت ترتیبی و ارتماسی انجام داد....
مسئلۀ 479 : غسل ارتماسی عبارتست از اینکه انسان به نیت غسل طوری در آب فرو رود که آب همۀ بدن او را فرا گیرد.
مسئلۀ 480 : در غسل ارتماسی اگر به نیت غسل به تدریج در آب فرو رود کافی است و غسل او صحیح است، گرچه احتیاط این است که یکباره در آب فرو رود. اگر بدون قصد و نیت غسل داخل آب شود و پس از آنکه ...
مسئلۀ 484 : غسل ارتماسی اگر با آب قلیل انجام شود، واجب است تمام بدن پاک باشد، ولی در غسل ترتیبی اگر تمام بدن نجس باشد در صورتیکه هر قسمت را پیش از غسل دادن آب بکشد غسل صحیح است.
مسئلۀ 485 : غسل ارتماسی اگر در آب کر یا جاری یا آبشار و یا باران شدید که تمامی بدن را احاطه میکند، باشد، بنا بر اق...