عنوان: روابط اجتماعی و خانواده
مسئلۀ 3385 : دستة دوم از کسانی که به عنوان خویشاوندی نسبی ارث میبرند عبارتند از جدّ، پدربزرگ و جدّه، مادربزرگ و خواهران و برادران خود میت و اگر میت خواهر و برادر نداشته باشد، اولاد آنان ارث میبرند و با بودن برادر و خواهر مادری، برادر و خواهر پدری ارث نمیبرند ولی برادر و خواهر مادری ارث میبرند...
مسئلۀ 3399 : دسته سوّم از ورّاث عمو، عمه، دایی، خاله و در نبود آنها اولادشان هستند، همان طور که در باب اول ارث گفته شد اگر هیچ یک از ورثة دستة اول و دوم موجود نباشند، ارث به این دسته میرسد.
مسئلۀ 3400 : اگر وارث میت تنها یک عمو یا یک عمّه باشد، چه پدری و مادری باشد و چه تنها پدری و چه تنها ما...
مسئلۀ 3413 : اگر زن دائمی انسان بمیرد و فرزند نداشته باشد نصف همۀ مال او را شوهر و بقیۀ مال را وارثان دیگر میبرند، ولی اگر زن از آن شوهر یا شوهران سابقش فرزندی داشته باشد یکچهارم مال او را شوهر و مابقی را بقیۀ ورّاث میبرند.
مسئلۀ 3414 : اگر زن در حال بیماری ازدواج کند و به آن بیماری از دنیا...
مسئلۀ 3428 : پسر بزرگتر علاوه بر سهم ارثی که در گذشته گفته شد، قرآن، انگشتر، شمشیر یا هر سلاح دیگر پدر، لباسی را که پوشیده یا برای پوشیدن گرفته و دوخته ولو اینکه نپوشیده باشد، به ارث میبرد. اگر میت از این چهار چیز بیش از یکی داشته باشد مثلاً دو قرآن یا دو انگشتر، در صورتی که هر دو مورد استعمال ...
مسئلۀ 3432 : ظاهر آنست که انگشترهای عتیقه از قبیل برلیان، الماس، قرآنهای نفیس که در پوست آهو یا چیزهای دیگر نوشته شده و معمولاً مورد استفاده قرار نمیگیرد، از حبوه (مستثنیات) نیست و تمام ورثه از آن ارث میبرند.
مسئلۀ 3433 : اگر کسی از دو راه با میت خویشاوندی داشته باشد، از هر دو راه ارث میبرد...
مسئلۀ 3444 : نذر عبارت از این است که انسان انجام کار خوب و راجح را برای خدا بر خود واجب کند به عبارت دیگر نذر یعنی التزام انسان به اینکه عملی را به وجه مخصوصی برای خدا انجام دهد، مثلاً با نذر، نماز شب را بر خود واجب میکند یا ترک کاری را که انجام آن مکروه و عدم انجام آن بهتر است را برای رضای خدا ...
مسئلۀ 3474 : عهد در کتاب و سنّت مکرر آمده است، در لغت عبارت است از مطلق التزام، تعهّد، نگهداری و پایبندی به چیزی، ولی در لسان فقهای ما، التزام و پایبندی خاصّی است و آن عبارت از این است که با خدا عهد ببندد کاری را برای او انجام دهد، بنابراین عهد فقهی همان عهد لغوی است منتها تفاوت میان آن دو تفاوت ...
مسئلۀ 3478 : قسم همان یمین بوده و در لغت به معنای قوّت، قهر و غلبه است و آنرا یمین گفتهاند به سبب اینکه با قسم چیزی که مورد قسم واقع شده تقویت می شود و بعضی نیز گفتهاند بدین جهت بوده که در هنگام قسم انسان دستها را به هم میزند و با آن قوّت و استحکام موضوع را میرساند. در عرف فقها یمین، حلف و قس...