عنوان: احکام اقتصادی
مسئلۀ 2652 : موکل و وکیل، باید عاقل باشند و با قصد و اختیار اقدام کنند و وکیل، اگر فقط برای اجرای عقد قرارداد وکالت، انتخاب شود، بلوغ در او شرط نیست و در غیر این صورت باید بالغ هم باشد. بنابراین بچّهای که خوب و بد را تشخیص میدهد اگر فقط در خواندن صیغه وکیل شود و آنرا با توجّه به معنا و شرایطش ...
اهمّیت قرض در اسلام
قرض دادن یکی از کارهای مطلوب، مستحب و مورد تأکید اسلام است که در قرآن کریم و روایات معصومین تأکید زیادی روی آن شده است. از جمله جابر از امام صادق نقل میکند که فرمود: رسول گرامی اسلام فرمودند: اگر کسی به برادر ایمانی خود قرض دهد، مال او همیشه در حال زیاد شدن بوده و فرشتگان ...
مسئلۀ 2687 : اگر قرض دهنده شرط کند بدهکار مبلغی از آن مقدار که گرفته است، اضافه بدهد یا از جنس دیگری به آن بیفزاید یا اینکه کاری برای او انجام بدهد یا آنرا با کیفیت خاصی که دارای ارزش مالی است تحویل دهد، همۀ آنها ربا و حرام است، چه آن مالی که به عنوان قرض داده شده از قبیل چیزهایی باشد که با عدد ...
مسئلۀ 2698 : سفته از آن نظر که در برابر چیزی قرار میگیرد، سند و مدرک به حساب میآید. در این حالت مانند اسکناس مالیت ندارد و خود آن مورد معامله قرار نمیگیرد، بلکه مورد معامله آن پولهایی است که این سفتهها سند و مدرک اثبات آنهاست و سفته از این نظر مانند اسناد شرعیه است که گواهی میدهد فلان مبلغ د...
مسئلۀ 2711 : وجوهی که انسان از بانک یا مؤسسات مالی و اعتباری، به عنوان وام یا به هر عنوان دیگر، دریافت میکند در صورتی که مطابق مقررات و ضوابط شرعیانجام شده باشد، جایز و حلال است. حتی اگر انسان علم اجمالی داشته باشد که در آنها پول حرام و نامشروع نیز وجود دارد و احتمال هم بدهد، این وجهی که دریافت...
مسئلۀ 2725 : رهن عبارت از این است که بدهکار مقداری از مال خود یا دیگری را با رضایت صاحب آن، نزد طلبکار یا جایی که او میگوید، بگذارد که اگر بدهی خود را نپرداخت، طلبکار با شرایطی که در مسائل آتی گفته خواهد شد از آن مال وصول کند.
مسئلۀ 2726 : در رهن صیغه و لفظ خاصی شرط نیست و همین اندازه که بده...
مسئلۀ 2746 : حواله یا احاله عبارت از این است که شخصی که ذمّهاش بر بدهی کسی مشغول است و بدهکار اوست، ذمۀ دیگری را جایگزین ذمۀ خود قرار دهد، به عبارت دیگر، بدهکار طلبکارش را به آن دیگری حواله کند. بنابراین اگر بدهکار طلبکار را حواله دهد که بدهی را از دیگری بگیرد و آن طرف هم قبول کند که طلب را بپرد...
اقسام ضمان:
ضمان دو قسم است، عقدی و قهری.
مسئلۀ 2787 : کفالت آنست که انسان متعهد و ضامن شود که هر وقت طلبکار و یا کسی که نسبت به دیگری ذیحق است یا ادعای ذیحق بودن را دارد- طوری که ادعای او قابل قبول است- بدهکار یا طرف را بخواهد، او طرف را احضار کند و به آنان تحویل دهد. فرق بین کفالت و ضمان در این است که متعلَق ضمان به معنای خاص فقهی، ا...
مسئلۀ 2790 : کفیل باید عاقل و بالغ بوده و کسی وی را برای کفالت مجبور نکرده باشد و سفیه و ممنوع التصرف- در جایی که نیاز به تصرف مالی دارد- نباشد و قدرت احضار، آوردن و تحویل شخصی را که کفیلش شده، داشته باشد؛ ولی مکفول له که همان طلبکار یا ذیحق باشد و همچنین بدهکار و طرف صاحب حق لازم نیست عاقل، بال...