سئوال: رابطه ی بین دختر و پسر در حد دیدن یکدیگر و یا صحبت کردن با تلفن یا ارتباط دیداری یا شنیداری یا نوشتاری از طریق اینترنت اگر به قصد ازدواج باشد چه حکمی دارد؟
سوال
سوالات دیگر در این دسته بندی
سؤال: با سلام ، من با خانمی که از شوهرش جدا شده بود ، ازدواج موقت کردم. یک هفته از طلاق اسلامی این خانم می گذره ولی بیشتر از چند ماه هست که با شوهر سابقش اصلا هم خوابی نداشته بوده. بخاطر همین ما از دوران مدت عده اطلاع کافی نداشتیم چون هر چه در اینترنت جستجو کردیم مدت های مختلفی دیدیم و بخاطر همین فکر کردیم چون این خانم با شوهر قبلیش مدت زیادی هم خوابی نداشته و در اصل مدت عده اصلا ندارد . و من این خانم را عقد موقت کردم و مهریه و زمان هم مشخص کردم و من مطمئن بودم که این خانم محرم من هست و باهم هم خوابی داشتیم . الان فهمیدم عقد ما باطل هست و اینکه ما شاید نتوانیم دیگه به عقد هم در بیاییم. ولی ما چون نمی دانستیم و اطلاع کاملی نداشتیم. آیا راهی داره که منتظر بمانیم و بعد از مدت عده این خانم دوباره عقد کنیم؟
سؤال: با سلام و احترام من احادیثی از امام صادق و بقیه معصومین دیدم که اجازه دادند کودک قبل از ۹ سال( قبل از بلوغ) با خواست پدرش ازدواج کنه و پدرش براش تصمیم می گیره و اون نمی تونه دخالتی بکنه و مادر هم که کلا با وجود این همه حرف در تقدس مقامش در هیچ تصمیم فرزند حق دخالت نداره که بحث دیگه ای هست. منتها این باعث شده هم خودم از شنیدن این احادیث شکّه بشم همه خیلی جوان ها بدین طریق کامل بودن و بی خطا بودن اسلام رو زیر سوال ببرند.چه طور در اسلام این اجازه داده شده گرچه بند و مفصل هایی خاصی برای شوهر داره بازم اجازه ازدواج برای کودک و دختر قبل از ۹ سال (نابالغ) می تونه این احتمال رو باعث بشه هم ضربات جسمی غیرقابل جبران و هم روحی رو بوجود بیاره؟ آیا فقط با دیه جبران می شه؟فقط بلوغ جسمی مهمه؟ یک بچه را که مسائل رو نمی دونه از دنیای کودکیش جدا کنیم.قطعا این احادیث پایه و اصل مسائل فقهی اسلامی است و با زندگی دختران کم سن ما در طول قرن ها رابطه مستقیم داشته و ……می خواستم بدونم چطوری می شه این مسائل و احادیث رو از زبان معصومین درک کرد به طوری به ایمانمون به اسلام صدمه ای وارد نشه؟
با عرض سلام و احترام فراوان خدمت مرجع بزرگوار شیعیان حضرت آیت الله بیات زنجانی ادام الله ظله . حقیر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق قضایی هستم و از محضر مبارک مرجع عالیقدر پرسشی دارم. یکی از مسائل مستحدثه و جدید مسئله ی فسخ نکاح به واسطه وجود بیماری های خطرناک و کشنده است.همان طور که مستحضرید در شریعت مقدس اسلام بر اساس نظر شیعه حقه اثنی عشری تنها چند بیماری محدود مثل عنن و جنون و…. آن هم تحت شرایط خاصی موجب ایجاد حق فسخ نکاح هستند.سوال حقیر این است که اگر مبنای وجود حق فسخ در این موارد ضرر و حرج است پس در مواردی که بیماری به مراتب خطرناک تر و کشنده تر است چگونه است؟ و اینکه در فرض وجود حق فسخ آیا برای هر دو طرف وجود دارد یا نه؟
سؤال: خطبه عقد ازدواج دائم با مهریه معلوم فیمابین زن و مردی جاری شده است. پس از جاری شدن صیغه عقد نکاح، زن و مرد مدتی با یکدیگر زندگی مشترک زناشویی داشته و مساکنت آنها مثبوت است ولیکن پس از مدتی زوج منکر عقد نکاح گردیده و عاقد نیز اعلام میدارد عقد را بصورت صوری خوانده است. حالیه خواهشمند است با توجه به آثار و توالی عقد نکاح از جمله لزوم اجرای صیغه طلاق جهت اختتام رابطه زوجیت و حرمت زن شوهردار، اعلام نظر فرمایید: ۱- وضعیت عقد از لحاظ شرعی به چه نحو است؟ ۲- ادعای متاخر عاقد مبنی بر صوری بودن عقد، چه تاثیری در آن دارد؟ با تشکر من الله توفیق
سؤال: با سلام و احترام، زنی که حق طلاق در عقدنامه به او داده نشده است تقاضای طلاق میدهد و با استفاده از روشهای غیر قانونی مانع رسیدن ابلاغیه های دادگاه به شوهرش میشود. لذا شوهر به دلیل عدم اطلاع از اقدام زن امکان حضور در جلسات دادگاه و دفاع از خویش را از دست میدهد. در نتیجه قاضی دادگاه رای طلاق را (با وجود عدم حضور و اطلاع شوهر) صادر میکند. حال سوال مشخص من این است که صرف نظر از قانونی بودن این طلاق آیا از لحاظ شرعی این طلاق صحیح است؟ حکم شرعی روابط زناشویی زن در صورت ازدواج مجدد چه می باشد؟ با تشکر