سئوال: سلام؛ یک سوال خیلی مهم دارم، اگه می شه به من جواب بدید، چون خیلی دوست دارم بدونم اسلام دین راستی و درستی است. با توجه به آیۀ(نساء/۲۴): وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِکُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا (نساء/۲۴) و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنهائی که مالک (آنها در جنگ) شده‏اید، اینها احکامی است که الله بر شما مقرر داشته و زنان دیگر غیر از اینها (زنانی که در جنگ به غنیمت گرفته اید) در صورتی برای شما حلال است که با اموال خود آنها را اختیار کنید در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمائید, پس هنگامی که از آنها بهره بردید، واجب است که مزد آنها را بپردازید و گناهی بر شما نیست نسبت به آنچه با یکدیگر توافق کرده‏اید بعد از تعیین مهر، الله دانا و حکیم است. به این آیه و آیه ۲۵ سوره نساء که دقت کنید، اینطور به نظر می رسد که این آیه وحشی گری و توحش اعراب را به نمایش گذاشته و اینطور به نطر می رسد که قرآن به حقوق انسان ها احترام نگذاشته است. خواهش می کنم حتماً به من پاسخ دهید.

سوال

پاسخ: با سلام و تحیت؛ قضیۀ بردگی، ماجرایی بود که در طول تاریخ وجود داشته و منشأ پیدایش آن هم، مسائل سیاسی و اقتصادی بوده است؛ اسلام نیز به دو صورت می توانست با این قضیه برخورد کند؛ یکی آنکه از اساس بردگی را نفی کرده و آن را قبول نکند که مطمئناً موجب بحران های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی می شد.

موضع دیگر، موضع بینابین بوده است که از اساس آن را نفی نکرده، اما از مسلمانان بخواهد که به دلایل مختلف بردگان را آزاد کنند. مثلاً در موارد زیادی، در شریعت اسلام کفاره ای که قرار داده شده، آزاد کردن برده است که این نشان دهنده مطلوبیت آزاد کردن برده ها برای اسلام است. بنابراین اسلام، از اساس با بردگی مخالف است؛ هرچند در آن زمان به دلایل اجتماعی، موضعی بینابین را در آن مورد بیان کرد.



0
adminfaq 11 سال 0 Answers 296 views 0