سؤال: بسم الله القاصم الجبارین وعداللّه الصابرین المخرج مما یکرهون و الرزق من حیث لایحتسبون جعلنا اللّه ایاکم من الذین لاخوف علیهم و لا هم یحزنون سلام الله علیکم ، بارک الله فیکم و رحمه الله معکم محضر حضرت آیه الله العظمی بیات زنجانی «وَ ما یَتَّبِعُ الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُون» شیعه آنلاین نوشت: اخبار رسیده از دمشق پایتخت سوریه حاکی از آن است که تعدادی از هواداران “بشار أسد” رئیس جمهور سوریه در اقدامی افراط گرایانه پس از بازداشت تعدادی از معترضین در این کشور، آنان را مجبور کرده اند که بگویند: “لا إله إلا بشار أسد”. گفتنی است هفته گذشته نیز شیخ “محمد سعید رمضان البوطی” مفتی سرشناس سوریه که استاد رشته عقاید و ادیان در دانشکده شریعت اسلامی دانشگاه دمشق است، در فتوایی سجده کردن بر عکس “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه را جایز دانسته بود. با توجه به مطالب فوق ، وظیفه امت اسلام را چه می دانید ؟ آیا این سخنان و اعمال، مصداق شرک بالله الواحد القهار نمی باشد؟ با توجه به مطالب فوق ، وظیفه امت اسلام را چه می دانید ؟ آیا این رفتار ، نشانه حکومت های طاغوت نمی باشد؟ آیا هنوز باید سکوت علمای عظام شیعه را شاهد باشیم؟ رب اغفر وارحم و انت خیر الراحمین پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ احقر العباد حامد مهاجر شیخی

سوال

با سلام و تحیت؛ شرک از نظر کلامی، قرآنی و فقهی تعریف خاص خود را دارد و در صورت صحت داشتن مطالب مندرج در سؤال، افرادی که این جملات را از روی اجبار و اکراه بر زبان جاری کرده اند، از مصادیق همان تقیه ایست که قرآن اجازۀ آن را صادر فرموده است ولی آنانی که زمینۀ این اکراه و اجبار را فراهم نموده اند، مرتکب گناه بزرگی شده و اگر در اختیار قضاوت عادلانۀ اسلامی قرار بگیرند، مستحق تعزیرند.
اما در مورد صدور اجازۀ سجده بر عکس – در صورت صحت داشتن مطالب نقل شده – که متعلق به هر فردی باشد، از مصادیق “اعانت بر اثم” بوده و ترویج شرک و از گناهان نابخشودنی است و اگر کسی مرتکب این کار بشود، فاسق بوده و اگر قاضی باشد از عدالت افتاده و اگر در منصبی از مناصب حکومتی باشد، تصدی آن مسؤلیت برای وی از مصادیق “غصب” بوده و حرام است مگر اینکه آن فرد نیز به این کار مجبور شده باشد.



0
adminfaq 11 سال 0 Answers 758 views 0