سؤال: با عنایت به فرارسیدن ماه مبارک رجب ، سئوالاتی برای اینجانب پیش آمده است که محضرتان عرض می کنم . ۱- علت تمایز ویژه‌ای که در روایات برای ماه رجب با فائزه ماه ها گذاشته شده است چیست؟ ۲- بعضا گفته می شود در این ماه باید توجه و مراقبه بیشتری داشته باشیم و در انجام عبادت دقت نظر بیشتری کنیم ، خوب اگر شخصی بالحقیقه به دنبال بندگی خدای رب العالمین باشد ، زمانها برایش متفاوت نیست بلکه در همه زمانها بیشترین دقت را در انجام عبادات دارد ، حال اگر توضیحی جهت تبیین این موضوع می باشد بفرمائید. ۳- حال برای یک دانشجو جوان بهترین اعمال در این ماه چیست؟

سوال

پاسخ:

با سلام و تحیت؛

زمان چه ماه رجب باشد یا ماههای دیگر، نسبتش به اعمال و انسان یکسان است. اگر برای بعضی از زمان ها مثل رجب، شعبان و رمضان تمایزاتی گفته شده است و نیز در بعضی از روایات آمده، به اعتبار جریانات، حوادث و رخدادهائی است که در آن بوقوع پیوسته است. در ماه رجب به دلیل اینکه در سیزده آن امام علی(ع) ابوالأئمه، در روز اول آن ولادت امام باقر(ع) و در نیمه آن عقد فاطمه زهرا(س) و در بیست و هفت آن عظیم ترین حادثه الهی-بشری که همان بعثت نبوی است که در لسان روایات تجلی اعظم نامیده شده است، به ماه رجب هویت خاص و حرمت ویژه ای داده است.

بنابراین این حوادث اگر در ماههای دیگر هم رخ داده بوده، همین جایگاه را می یافت. بهترین اعمال برای انسان سالک، ذکر الله است و برای طلبه و دانشجو، تحصیل علم، مطالعه، تدبر و تفکر است.



0
adminfaq 7 سال 0 Answers 501 views 0