بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت حضرت آقا ۱- اگر چند نفر زن ومرد در محیطی عمومی (کار و تحصیل و …) به سبب اقتضائات اجتماعی مانند گفت وگو راجع مسائل کاری یا درسی با حفظ موازین شرعی ( رعایت حجاب، عدم مزاح و لمس و …) و به صورتی موجه در عرف گرد هم بیایند آیا فرد مسلمانی که این صحنه را می بیند وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر دارد؟ (در صورتی که اطلاع کاملی از ضرورت گفت و گو و این که بیم گناه می رود یا خیر نداریم.) ۲- اگر افرادی به اجبار اقدام به متفرق کردن کردن آنان و یا جلوگیری از شکل گیری جمعی که با رعایت موازین شرعی و اخلاقی و به دلیل اقتضائات اجتماعی در یک محیط عمومی شکل گرفته اند، به این بهانه که اختلاط غیر ضروری است، کنند، اقدام آنان به لحاظ شرعی چگونه است؟ اساساً آیا چنین حقی برای به لحاظ شرعی برای کسی که مطمئن نیست دلیل شکل گیری جمع چیست، وجود دارد و مصداق سوء ظن نیست؟ ۳- به طور کلی اختلاط زن و مرد فی نفسه حرام است و اگر نیست شرایط آن چگونه است؟

سوال

با سلام و تحیت؛
پاسخ سؤال اول:
امر به معروف و نهی از منکر در صورتی است که معروف و منکر محرز شود و صرف احتمال اینکه افراد مرتکب منکر شوند – با حفظ حدود و شرایط مذکور در سؤال – دلیلی بر وجوب ندارد.
پاسخ سؤال دوم:
از پاسخ جواب سؤال اول به پاسخ سؤال دوم نیز می رسیم.
پاسخ سؤال سوم:
اختلاط حرام در صورتی است که فعل حرامی مانند مصافحۀ دو نفر اجنبی صورت گیرد و مادامی که چنین چیزی رخ نداده، صرف تجمع اختلاط حرام محسوب نمی شود و الا حضور بانوان در کنار مردان در کنار خانۀ خدا از مصادیق اختلاط می بود.



0
adminfaq 10 سال 0 Answers 382 views 0