سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب و احترام خدمت مرجع معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ اسدالله بیات زنجانی (دامت برکاته)؛ با توجه به آیه تطهیر : «… إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرً…»، (احزاب، ۳۳/۳۳) که اشاره بر طهارت علیای اهل بیت عصمت و طهارت در تمامی جهاتِ اخلاقی، عقیدتی، علمی، عملی وخَلقی در عالم امکان دارد و مطلق بوده و از تمامی معصومان برتر است یعنی هیچ نقصانی، عقلی، فکری، اخلاقی، عقیدتی، عملی، در زمانهای عصمت ندارند و نخواهند داشت. حال سئوال اینجاست که چرا رسول الله با این توضیح که در بالاترین مراتب عصمت و طهارت است در این آیه “یا أَیهَا النَّبِی لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ إلى قوله وَ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ” مورد تنبیه و روشنگری خدای عالم قرار می گیرد مگر پیامبر معصوم نیست پس،چه طور این خطا را انجام می دهد که خدای عالم وی را روشن به خطا و اشتباه بودن کار پیامبر ، می کند؟

سوال

پاسخ:

با سلام و تحیت؛

ضمن سپاس از دقتی که صورت گرفته است، صحیح است که ظاهر آیه تنبیه است لیکن با دقت به ادامۀ آیه و آیات بعدی به وضوح مشخص می شود که این عتاب مربوط به آن دو نفری است که دنبال شیطنت بوده اند. در حقیقت خدای عالم با این تنبیه از یک سو راه حل قسم را به پیامبر آموخته و از سوی دیگر آن دو نفر را میان دو امر مخیر کرده است که یا توبه کنند یا دشمن خداوند محسوب خواهند شد. پیامبر مرتکب خطایی نبوده است و آن دو نفر دنبال فضاسازی بودند که ذهنیت مردم را نسبت به پیامبر تغییر دهند و به همین جهت این آیات کریمه نازل شد که از یک طرف راه حل بیان کند و از سوی دیگر طهارت دامن پیامبر صحه بگذارد.



0
adminfaq 5 سال 0 Answers 139 views 0