سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و ادب محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی استاد گرانقدر ما چند سوال مهم درباره ی صبر و اقامه ی شعائر حسینی(ع) داریم که خواهشمندیم پاسخ آن را مبذول فرمایید. این سوالات سوالات تعداد زیادی از افراد است لذا اهمیت زیادی دارد. استاد گرانقدر احتراما طبیعت سوال پاسخ استدلالی و تفصیلی می طلبد لذابا نهایت معذرت خواهشمندیم پاسخ استدلالی و تفصیلی را بیان فرمایید. ۱-استاد گرانقدر آیا عزاداری بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با وجود نص صریح قران بر لزوم صبر و تعداد بیشمار روایات صبر در مصیبت در تضاد نیست؟ ۲- چگونه می توان آیات و روایات صحیح مبتنی بر صبر در مصیبت را با عزاداری جمع کرد؟ ۳- اگر در پاسخ بیان شود که مصیبت اهل بیت علیهم السلام استثنا از صبر است دلیل آن چیست؟ خواهشمندیم به تفصیل بیان فرمایید. سلامتی و طول عمر شما را از خداوند متعال خواستاریم ۱۳اردیبهشت۱۳۹۴ تعدادی از آیات و روایات بیان کننده صبر در مصیبت: وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ ﴿۱۵۵﴾ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ ﴿۱۵۶﴾ سوره بقره آیات۱۵۵-۱۵۶ والصبر على ثلاثه أقسام: صبر على الطاعه، وصبرعن المعصیه، وصبر على المصیبه. وقال علی علیه السلام: الصبر مطیه لا تکبوا بصاحبها. والصبر على المصیبه مصیبه للشامت، ولا شک انّ الصابر محرز أجرها، ویکبت عدوّه بصبره، ویسلم من ضرر الجزع بشق ثوب أو ألم فی بدنه، والجازع یدخل علیه بجزعه ثلاث آفات: یحبط أجره، ویشمت عدوّه، ویدخل الضرر على نفسه بما یلحقه من الألم، وصبر الصابر مصیبه للشامت.وینبغی للعاقل أن تحدث له المصیبه موعظه، لأنّ من الجائز أن یکون موضع المفقود، فهو أحق بالحمد لله والثناء علیه، ویحدث فی نفسه الاستعداد بمثل ما نزل بغیره من موت أو بلیه یستدفعها بالدعاء. وقال أمیر المؤمنین علیه السلام: الصبر من الایمان بمنزله الرأس من الجسد، ولا ایمان لمن لا صبرله. إرشاد القلوب نویسنده ، الحسن بن أبی الحسن محمد الدّیلمی ج۱ص۲۵۰ ١٢ ـ کا : عن محمدبن یحیى ، عن أحمد بن محمد بن عیسى قال : أخبرنی یحیى ابن سلیم الطائفی قال : أخبرنی عمروبن شمر الیمانی یرفع الحدیث إلى علی قال : قال رسول الله : الصبرثلاثه : صبر على المصیبه ، وصبر على الطاعه وصبر على المعصیه ، فمن صبر على المصیبه حتى یردها بحسن عزائها کتب الله له ثلاثمائه درجه ما بین الدرجه إلى الدرجه کمابین السماء إلى الارض ، ومنصبر على الطاعه کتب الله له ستمائه درجه ما بین الدرجه إلى الدرجه کما بین تخوم الارض إلى العرش ، ومن صبر على المعصیه کتب الله له تسعمائه درجه مابین الدرجه إلى الدرجه کما بین تخوم الارض إلى منتهى العرش . بحار الأنوار العلامه المجلسی ج۷۱ ص۷۷ وقال أمیر المؤمنین : أیها الناس علیکم بالصبر فانه لادین لمن لاصبر له. وقال: إنک إن صبرت جرت علیک المقادیر ، وأنت مأجور،وإنک إن جزعت جرت علیک المقادیر وأنت مأزور. عن أبی عبدالله قال : الصبر رأس الایمان. عنه قال : الصبر من الایمان بمنزله الرأس من الجسد ، فاذا ذهب الرأس ذهب الجسد کذلک إذا ذهب الصبر ذهب الایمان. بحار الأنوار ، العلامه المجلسی ج۷۱ ص۹۲ ۵۶ ـ محص : عن ربعی ، عن أبی عبدالله قال : إن الصبر والبلاء یستبقان إلى المؤمن فیأتیه البلاء ، وهو صبور ، وإن الجزع والبلاء یستبقان إلى الکافر فیأتیه البلاء وهو جزوع. بحار الأنوار نویسنده العلامه المجلسی ج۷۱ ص۹۵ وقال قال أبو الحسن الثالث المصیبه للصابر واحده وللجازع اثنتان. بحار الأنوار نویسنده العلامه المجلسی ج۸۲ص۸۸

سوال

پاسخ:

با سلام و تحیت؛

عزاداری( تعزّی)، نوعی اقتدا و تأسی و اتباع از معزی الیه است و به عبارت دیگر انسان عزادار، خودش را مشابه کسی قرار می دهد که مصیبت را لمس کرده است. بنابراین عزاداری به معنای جزع و فزع نیست بلکه همان صبر عملی بر مصیبت وارد شده است و به همین جهت موسای کلیم برای برادرش هارون، پیامبر برای عموی شهیدشان حمزۀ سیدالشهدا و نیز امیرالمومنین(ع) برای پیامبر و برای همسرش فاطمۀ زهرا(س) تعزیه گرفته اند.

در واقع اینکه توصیه شده است مصائب ابی عبدالله را زنده نگهدارند نه تنها با آیات و روایات صبر در تضاد نیست بلکه نوعی تفسیر و شرح عینی و عملی آنهاست چراکه صبر، به معنای تحمل، بردباری و شکوه نکرده و عکس العمل منفی نشان ندادن همراه با درک صحیح واقعه و امر رخداده است.



0
adminfaq 6 سال 0 Answers 120 views 0