سؤال: با سلام و تحیت محضر مبارک آیت الله العظمی بیات زنجانی ادام الله عمرکم ماشاالله.خواهشمندم به سوال زیر جواب بدید.روایت هایی که در این زمینه حرمت ازدواج در لواط وجود دارد به این صورت است: ۱- معتبره حماد بن عثمان، قال: قلت لأبی عبدالله (علیه السلام): رجل أتى غلاماً،أتحل له اُخته ؟ قال : فقال : «إن کان ثقب فلا» ۲ـ معتبره إبراهیم بن عمر(عثمان) عن أبی عبدالله (علیه السلام) فی رجل لعب بغلام،هل تحل له اُمه ؟ قال : «إن کان ثقب فلا» ۳-عن محمّد بن ابى عمیر،عن رجل، عن ابى عبدالله(ع) فى الرجل یعبث بالغلام قال: اذا أوقب حرمت علیه اخته و ابنه. ۴-محمّد بن على بن الحسین فى عقاب الاعمال قال: روى عن ابى عبدالله(ع) فى رجل لعب بغلام قال: اذا أوقب لم تحلّ له اخته ابداً. ۵-أصحابنا عن أبی عبد الله (ع) : « فی رجل یعبث بالغلام،قال (ع) : إذا أوقب حرمت علیه بنته وأخته » . . در تمام روایتها تعبیر رجل (در فاعل) و غلام (در مفعول) وجود دارد،صاحب جواهر نیز اشکال کرده که آنچه که در روایات آمده فقط غلام است و پیر و جوان(بالغ) را شامل نمیشود.هیچ روایتی هم برای دو رجل نیامده چرا لواط دو مرد حرام ابدی میشود؟خواهش میکنم جواب بدید و بدون در نظر گرفتن مشهور بودن این مسئله در نزد فقها.هرچند که بسیاری از بزرگان فتوای به عدم حرمت داده اند.باتشکر

سوال

با سلام و تحیت؛ در روایات باب، کلمه غلام آمده است و آن کلمه، ظهور در غیر بالغ دارد و اشکالی که از صاحب جواهر نقل شده است وارد است و از همین رو در مسأله ۳۱۸۰ توضیح المسائل به این ایراد اشاره کرده ایم و لذا فتوا بر حرمت ابدی نداریم و بلکه احتیاط کردیم؛ بنابراین اقوی و اظهر عدم حرمت است و احتیاط پرهیز و اجتناب است.



0
adminfaq 9 سال 0 Answers 327 views 0