مسئلۀ ۳۹۶ : وضو گرفتن با آب غصبی و آبی که معلوم نیست صاحبش راضی است یا نه، حرام و باطل است؛ ولی اگر سابقاً راضی بوده و انسان نداند از رضایتش منصرف شده یا نه، وضو صحیح است.
مسئلۀ ۳۹۷ : در صورتیکه آب وضو مباح باشد و از صورت و دستها در جای غصبی بریزد، باطل بودن وضو محل اشکال است، اگرچه احتیاط مستحب آنست که وضو را در جای مباح تجدید کند و نماز بخواند، مگر آنکه ریزش آب در محل غصبی، عرفاً تصرّف در آن به حساب آید.
مسئلۀ ۳۹۸ : وضو گرفتن در وضوخانۀ مدرسهها، مسافرخانهها و پاساژهایی که انسان نمیداند آنرا برای همۀ مردم ساختهاند و یا برای محصلان همان مدرسه و یا ساکنان آن مسافرخانه و پاساژ، اگر معمولاً مردم آنجا وضو میگیرند و از این راه وثوق و اطمینان پیدا میشود که جنبۀ عمومیدارد، اشکال ندارد.
مسئلۀ ۳۹۹ : وضوگرفتن از وضوخانۀ مساجدی که قصد نماز خواندن در آنها را ندارد در صورتی بیاشکال است که وضوخانه وقف عمومیشده باشد و اگر از وضو گرفتن مردم وثوق و اطمینان به وقف عمومی پیدا شود، کافی است.
مسئلۀ ۴۰۰ : وضوخانۀ مساجدی که وقف عمومی بودن آنها معلوم نیست، در صورتیکه به قصد خواندن نماز وضو بگیرد، پس از ادای یک رکعت نماز در آن مسجد میتواند با آن وضو در جای دیگر هم نماز بگذارد.
مسئلۀ ۴۰۱ : وضو گرفتن از جویها و نهرهای بزرگ گرچه انسان نداند که صاحبان آنها راضی هستند اشکالی ندارد، ولی اگر صاحبان آنها از وضو گرفتن نهی کرده باشند، بنا بر احتیاط واجب با آن آب وضو نگیرد.
مسئلۀ ۴۰۲ : اگر در صحن حرم یکی از امامان یا بزرگان، که درگذشته قبرستان بوده است حوض یا وضوخانهای بسازند، چنانچه انسان نداند زمین صحن را به عنوان خاص قبرستان وقف کردهاند، وضو گرفتن در آنجا اشکال ندارد.