در گفتگو با ایسنا: تحجر و سطحی‌نگری نظام پویای روحانیت را از حرکت باز می‌دارد ۱۳۸۱/۰۳/۱۲

از مهم‌ترین خطراتی که نظام پویای روحانیت را از حرکت باز می‌دارد تحجر و سطحی‌نگری است اگر درحوزه‌ها تحجر‌ جای تعقل را بگیرد و امری مقدس به شمار آید حوزه و سازمان روحانیت نابود می‌شود.

مدیر سابق گروه اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه معارف ایسنا گفتند: مهم‌ترین حرکت امام بازگرداندن دین به صحنه سیاسی و مدیریتی جامعه بود. امام در زمانی انقلاب کرده و در مردم حرکت عمومی ایجاد کرد که دین در انزوا قرار داشت و کسی تصور نمی‌کرد که دین بتواند یک حکومت ۲۵۰۰ ساله را از میان بر دارد و حکومت دینی تشکیل دهد.

ایشان با اشاره به تاکید امام راحل(ره) بر اصلاح سازمان روحانیت از افراد بی‌صلاحیت خاطر نشان کردند: اصلاح سازمان روحانیت باید توسط صالحان و مراجع و بزرگان جامعه صورت بگیرد.

معظم له افزودند: تکثر سیاسی در جامعه امری طبیعی است و امام جناح‌بندی سیاسی را زمانی طرد می‌کردند که منافع ملی و عمومی به خاطر منافع جناح، دسته یا حزب سیاسی خاصی نادیده گرفته شود. در دیدگاه امام تکثر و جناح‌بندی سیاسی باید با محوریت مصالح ملی و دینی باشد.

ایشان افزودند: روحانیت باید در ارائه خدمت به مردم و تهذیب نفس پیشتاز باشد، کار روحانیت کار انبیاء است و امام عملا نشان داد که یک روحانی می‌تواند وارد صحنه سیاسی شود و در افکار مردم تاثیر بگذارد.

عضو سابق مجمع محققین ومدرسین حوزه ی علمیه ی قم ،افزودند: روحانیت باید مدل و الگوی تواضع و اخلاق باشد و در همه ارزشها پیشقدم باشد، رسالت اصلی روحانیت حاکم کردن دین در جامعه است و روی آوردن روحانیون به دنیا و ومظاهر دنیایی از آفتهای بزرگی است که سازمان روحانیت را تهدید می‌کند.

ایشان بااشاره به اینکه همانگونه که گرایش به دنیا آفت است ترک دنیا نیز به صورت منفی آفت است ،روش و سیره پیامبر (ص) بهترین الگو است چرا که ایشان از دنیا به عنوان پلی برای رسیدن به خدا استفاده می‌کردند.

معظم له در پایان با اشاره به روی آوردن بعضی از اقشار روحانی به تجمل‌پرستی اظهار داشتند: نقش روحانیت تزریق معنویت به جامعه است و این نقش ایجاب می‌کند که روحانیت کوچکترین وابستگی به دنیا نداشته باشد و در عین اینکه حاکم است به گونه‌ای زندگی کند که ساده‌ترین نوع زندگی باشد.