پیرامون زکات فطره (فطریه)

besmealah

زکات فطره از واجباتی است که در امّت اسلام اختلافی دربارۀ آن وجود ندارد و روایات مستفیضه ‏ای که از طریق شیعه و سنّی وارد شده، بر وجوب آن دلالت دارند و همه‌ساله بر تمامی مکلّفین طبق شرایطی که در رسالۀ عملیه به آن اشاره شده است، واجب می‏شود و باید به مصرف مستمندان برسد.

پیرامون زکات فطره، روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) آمده است که آثار زیادی دارد از جمله، انسان را از مرگهای ناگهانی در آن سال حفظ کرده و نجات می‏دهد، در بعضی روایات آمده است که تمامیت و کمال روزه ‏های ماه رمضان با زکات فطره است همچنان‎که تمامیت نماز با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.

مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند و در غیر اینصورت، آن را در اختیار مرجع تقلید خود قرار دهند تا به مصارفش برسد.

لازم به توضیح است که مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی برای حفظ شأن و منزلت افراد، می توان زکات فطره را به آنان رساند و به زکات بودن این مبلغ یا جنس، اشاره ای نکرد.

از همین روی مؤمنین می توانند یا مستقیماً به بخش “پرداخت آنلاین وجوهات شرعیه” [لینک] مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم، مبلغ زکات فطره خود را به حساب واریز فرمایند و یا از طریق شماره حساب ویژۀ زکوات و فطریه ۱-۱۱۰۱۱۰۱۰-۸۱۳-۲۰۵ نزد بانک سینا به شماره کارت ۶۳۹۳۴۶۱۰۲۵۴۱۰۹۵۸ به نام حضرت آیت الله العظمی اسدالله بیات زنجانی مبلغ معادل زکات فطریه خود را به حساب واریز فرموده تا به مصارفش برسد.