پیام حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی به مناسبت محرم الحرام ۱۴۳۷ هجری قمری

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی مدظله العالی به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام پیامی صادر فرمودند که متن آن به شرح زیر است:

———————————-

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در روزهای آغازین ماه محرم الحرام ۱۴۳۷ خودم و عموم برادران و خواهران را به تصفیه معنوی و بهره‌گیری از نعمات معنوی مجالس ذکر مصیبت و عزای سید و سالار شهیدان امام حسین بن علی و یاران وفادارشان فرامی‌خوانم.
تصفیۀ معنوی در ذکر مصائب حسین بن علی (ع) موجب تصفیۀ اعتقادی نیز هست و بر همۀ ما و به خصوص وعاظ محترم و ذاکران است که در منبرها و موعظه‌ها، جهات اعتقادی را در کنار جهات معنوی و عاطفی این حماسۀ بزرگ نگه داریم و از آن غفلت نکنیم. این سخن نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند «حسین منی و أنا من حسین و… حسین سبط من الأسباط» افزون بر پیام و بار عاطفی خاص خود، واجد بار اعتقادی عظیمی است که متأسفانه نسبت به آن غفلت زیادی داریم و جبران این خلأ وابسته به آن است که در کنار مداحی‌ها و یادآوری جنبه‌های عاطفی مصائب سیدالشهداء به جنبه‌های اعتقادی و فکری و سیاسی این نهضت عظیم بیشتر توجه شود.

یقیناً مداحی‌ها، منظومه‌سرایی‌ها و یادآوری حزن‌آلود وقایع عاشورا ضروری است و سهم زیادی در زنده داشتن تعالیم عاشورا داشته و دارد اما به هیچ وجه روا نیست که این بُعد عاطفی در عزاداری‌ها، سایر ابعاد اعتقادی، فکری و فرهنگی نهضت امام حسین (ع) و منابر و مواعظ و هشدارهای حسینی را تحت الشعاع قرار دهد که در این صورت دینداری گوینده و شنونده، تک بعدی، پوک، کم‌مایه و کم‌محتوا خواهد شد. تاریخ مستند مبارزات و سخنان و مواضع امام حسین(ع) را زنده نگه دارید و در منظومه‌سرائی‌های عاشورایی هم بیش و پیش از توجه به خط و خال و چشم وابرو، توجه مخاطبان را به نهضت فکری عاشورا و حریت و آزادگی امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت آن حضرت و نقش این واقعه در بیداری اجتماعات مسلمین و احیاء فکری اسلام محمدی(ص) معطوف کنید.

سخن شریف نبوی دائر بر این است که امام حسین (ع) سبط رسول خداست که مفاهیم، تعالیم و خطوط عقیدتی پیامبر اسلام را ادامه داده و زنده نگه می‌دارد آن هم در دوره‌ای که تحریف در دین خدا جاری شده است. همین جاست که امام حسین(ع) اعلام می‌دارد که «إنی لم أخرج أشرا و لا بطراً» و هدف نهضت خود را طلب اصلاح در میان امت رسول خدا معرفی می‌کند. بر همۀ وعاظ و مداحان است که در همین راستا ذائقۀ معرفتی و اعتقادی خودشان و شنوندگان خود را تقویت کنند.
اما این تذکر را هم ضروری می‌دانم که در آستانۀ فعالیتهای انتخاباتی جریان‌های سیاسی، آفت دیگری هم که ممکن است دامن‌گیر منابر و مواعظ شود، استفاده سیاسی از اجتماعات حسینی و تبدیل آنها به مجامع فعالیتهای انتخاباتی است. راه ورود هر گونه تعرض و غل و غش سیاسی در اجتماعات و عزاداری‌ها را ببندید و کسانی که منبر و موعظه و تریبون مداحی را دست‌مایه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی قرار می‌دهند را نهی از منکر کنید. یقیناً ارتباط میان تدبیر دین و دنیای مؤمنان در شرع مقدس اسلام نباید موجب برخی مغالطات دینی و سیاسی گردد.
از خدای بزرگ می‌خواهم که قلوب آحاد مسلمانان و شیعیان، به خصوص ملت شریف ایران را به هم نزدیک و نزدیکتر بدارد؛ سایۀ جهل و ظلم و استبداد و افراط جریان‌های افراطی همچون داعش را از سر مسلمانان منطقۀ خاورمیانه دور کند و دعای همیشگی ما در آزادی محصوران را اجابت بفرماید.

اسدالله بیات زنجانی

قم المقدسه

دوم محرم الحرام ۱۴۳۷