پاسخ مرجع عالیقدر به سئوال ارسالی پایگاه خبری-تحلیلی جماران

متن کامل پاسخ مرجع عالیقدر به سئوال ارسالی پایگاه خبری-تحلیلی جماران:

33

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر پیامبر(ص)و همینطور گرامیداشت ایام پر برکت سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و تشکر و سپاس از مطالب طرح شده در مباحث ارسالی که مسائلی جدی در فضای اجتماعی- سیاسی امروز جامعه است؛

شاید آن مطلبی که بیش از همه در این ایام دوستان خوشفکر و انقلابیون حقیقی را آزرده است، نگرانی از این موضوع بوده که خدای ناخواسته امام و انقلاب با تعاریف ناصحیح و غلط، به شکلی تفسیر شود که با اصل و هدف آن فاصله داشته و این نگرانی زمانی شدت می گیرد که با اعمال غلط برخی از صاحبان قدرت، وضعیت در جامعه غیر قابل دفاع شده و به این شکلی که همگی ناظر آن هستیم، درآمده است.

از مدتها قبل و در مواضع خود این مطلب را متذکر شده ام چراکه می دیدم فکری در جامعه در حال به قدرت رسیدن و تحمیل آراء خود بر پیکره جامعه است که نه اینکه با نظرات امام(ره) در عرصه های مختلف موافق نیست، بلکه بارها و به کرات تقابل خود با اندیشه های آن مرد بزرگ را نشان داده است، منتهی تقابل، شکلی جدید به خود گرفته و با پوشیدن لباس دفاع از امام(ره) و اینگونه نشان دادن خود در جامعه و استفاده از اهرم رسانه ملی که باید حقیقتاً ملی باشد، امام(ره) را به شکلی ناصحیح به جامعه و مخصوصاً نسلی معرفی می کند که بناست با این تعاریف آن رهبر فرزانه را بشناسد.

در خاطرم هست که وقتی مباحث ولایت فقیه امام، پیش از انقلاب توسط ایشان تدریس و توسط شاگردان و علاقمندان ایشان در داخل کشور ترویج می شد، برخی از آقایانی که امروز به عنوان رهبران فکری جریان حاکم عرض اندام می کنند، رسماً با این اندیشه به مخالفت پرداخته و شیوه مبارزاتی آن بزرگوار را تخطئه می کردند و امروز آنان در لباس مدافعین ولایت فقیه، بر شاگردان، یاران و فرزندان امام(ره)  که برای تثبیت اندیشه های آن حضرت تحت بدترین شکنجه ها قرار می گرفتند، می تازند.

در این بین کسی هم که از باب نهی از منکر، امر به معروف و عمل به تکلیف، مطلبی را به آقایان تذکر می دهد، به شکلی مورد هجمه قرار می گیرد که گویا حقیقتاً این مخدوش کنندگان چهره اماممان(ره)، در جایگاه حق و تذکر دهندگان به آنان در جایگاه باطلند و موضوع زمانی ناراحت کننده تر می شود که تذکر دهنده اصلی، یادگار امام، برادر متعد و فاضلم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است و حتی به وی نیز حمله می شود.

اگر در این کشور بنای معرفی امام(ره) وجود دارد، باید اندیشه های او بصورت صحیح توسط افرادی طرح گردد که جزو شاگردان و یاران او بوده و هستند نه افرادی که دیروز با ایشان نبوده اند و امروز هم با تعاریف غلط خود چهره ایشان را در جامعه مخدوش می کنند.

برای نمونه آقایان اگر گزینشی عمل نمی کنند در رسانه شان به روند نخست وزیری مهندس موسوی اشاره کنند. آقایان به جایگاه آقای هاشمی نزد امام و عبارات ایشان در مورد آقای هاشمی که “انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است” اشاره کنند. آقایان  به عبارت السابقون السابقون امام پیرامون چهره هائی مانند آقای کروبی اشاره کنند. مگر مدعی نیستند؟ به اشارات حضرت امام(ره) پیرامون بیت مرحوم آیت الله خاتمی(ره) اشاره کنند. به تاکید امام بر عدم ورود نظامیان در مسائل سیاسی اشاره کنند و بگویند که امام این روزها را می دید و به همین خاطر روی این اصل پافشاری می کرد. مگر مدعی نیستند؟ توضیح دهند موضوع نامه نمایندگان مجلس به امام و پاسخ توام با بزرگواری و مهربانی و تاکید ایشان بر اینکه مجلس در راس امور است! وقتی گفته می شود که چهره امام به شکلی دیگر در حال تعریف در جامعه است، حرف این مواردی است که تاکید شد و الا اگر حضرات بنای دفاع از امام را داشتند، فقط برای دقایقی هم که شده پیرامون هتک حرمت حسینیه امام(ره) توسط نیروهای خودسر توضیح می دادند که ندادند هیچ، تلاش کردند آن را هم معکوس و به شکلی دیگر جا بیاندازند.

والسلام علی من اتّبع الهدی

اسدالله بیات زنجانی

قم المقدسه

بیستم بهمن ماه ۱۳۸۸