پاسخ مرجع عالیقدر به استفتائی پیرامون “عید فطر”

بسم الله الرّحمن الرّحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)، به استفتائی پیرامون عید فطر پاسخ دادند که متن استفتاء و پاسخ ایشان به شرح زیر است:

سؤال:

ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛ در مسئله ١٨٩٣ از رساله عملیه معظم له چنین آمده که “اگر در شهری اوّل ماه ثابت شود، برای مردم جاها و شهرهای دیگر هم اوّل ماه است، مگر آنکه تفاوت افق آن‎قدر زیاد و خارج از حدّ متعارف باشد که مثلاً در یکی روز و در دیگری شب باشد. در این صورت میزان در وحدت افق، اشتراک آنها در شب است، ولو اینکه در یکی اول شب و در دیگری آخر شب باشد؛ چون اختلاف و زیاده و نقیصه در تمامی ماههای قمری از جمله رمضان به اندازۀ یک روز امری معقول و متعارف و حتی منصوص است”.
سوال این است که با توجه به مساله اشاره شده و نیز اعلام عید فطر در برخی کشورهای منطقه که بعضاً دارای افق مشترک با کشور ما هستند، تکلیف مقلدین چیست؟ آیا باید فردا را عید دانست یا روز آخر ماه مبارک رمضان؟
پاسخ:
با سلام و تحیت؛ توجه به این نکته ضروری ست که اساس در مساله فوق، اثبات رؤیت هلال ماه است و اگر این رؤیت به اثبات برسد، طبعاً برای همه مناطقی که مشمول مسأله فوق می شوند، حجت خواهد بود.
لازم به توضیح است آنچه در برخی کشورهای منطقه، ملاک اعلام اول یا آخر ماه قمری ست، رؤیت هلال نیست بلکه حکومت ها به این امر فرمان می دهند که بدیهی ست برای ما حجیت ندارد.