مشروح بیانات مرجع عالیقدر در دارالزهراء تهران

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) غروب پنجشنبه بیست و نهم مردادماه، در حالیکه برای حضور درمراسم پرفیض دعاى کمیل ‌در دارالزهراى تهران حاضر شده بودند، برای حضار بیاناتی را  ارائه نمودند.

معظم له در ابتدای بیانات خود، ضمن اشاره به روزهاى آخر شعبان، به فضیلت این روزها، ساعات آخر ماه و لزوم آمادگى قلبى و روحى جهت ورود به ماه میهمانى خدا اشاره نموده و فرمودند:میهمانی خدا، با دیگر ضیافت ها متفاوت است و مهمترین تفاوت میان این میهمانی با دیگر میهمانی ها، میزبان آن است که پروردگار عالم است و ضیافت آن، صیام. این صیام و روزه، صرفاً نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه شامل گوش، چشم و مخصوصاً قلب هم می شود. طبیعتاً حضور در این میهمانی، شرایط و ضوابطی دارد و مثلاً کسى که حب جاه و مقام داشته و یا فقط در فکر مطامع دنیایى است، شایستگى ورود به میهمانى خداوند را ندارد چراکه قلب او، لایق میهمان خدا شدن نیست.

ایشان با اشاره به گفتارهای امیرالمومنین(ع) در دعاى کمیل و رسول‌اکرم(ص) در مناجات شعبانیه تاکید کردند: عبارات بلندی در این دعاها وجود دارد و پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) با آن جایگاه عظیم الهی و در حالیکه معصومند، از خداوند می خواهند که آنان را در زمره اهل طاعت و مومنین قرار دهد  و ما نیز به تبع آنها باید آرزو کنیم و از خداوند بخواهیم که ما را در زمره کسانى قرار دهد که مى‌فهمند و اهل طاعت و بندگى‌اند. بندگان ربانى خدا هستند و خدایى شده‌اند؛ زمانیکه که به این مرحله رسیدیم  می توانیم مدعی باشیم که انسان شده ایم.

معظم له تاکید کردند: ممکن است انسان به جاى اصلاح نفس و حرکت در مسیر بندگى خدا، به مرحله ای برسد که خودش ادعاى خدایى شدن کند و از آن بدتر اینکه در همین حال و با همین ادعا یعنی با نام خدا و بر بندگان خدا، ظلم و ستم روا دارد.

ایشان با اشاره به برخى روایات و لزوم بازخوانى مفاهیم اصیل دینى تاکید کردند: سنت الهی این است که اگر کسى به ناحق ادعا کند که نائب امام عصر(عج) است، خداوند او را مفتضح می گرداند. همین‌طور است کسى که ادعاى اجتهاد در دین کند ولیکن مجتهد نباشد، چراکه او مرتکب دو گناه شده یکى اینکه دروغ گفته  و جایگاهش این نبوده و دیگرى آنکه با مفاهیم دینى بازى کرده است.

مرجع عالیقدر تصریح کردند: اگر کسی با مفاهیم دینی بازی کند، محجوب به حجابهائی خواهد شد که بدترین آنها یکى حجاب دین است و دیگرى حجاب علم و حجاب دین به مراتب خطرناک‌تر از حجاب علم است. یک عالم و دانشمند چه به عنوان یک شخصیت علمی و چه به عنوان یک عالم دینی باید مراقب حجاب و پرده‌هایى که در مقابلش قرار مى‌گیرد، باشد تا بتواند عالم را آنگونه که هست ببیند.

معظم له با اشاره به رواج فرهنگ تظاهر، دروغ و تهمت در جامعه اسلامى آن را از آفات بزرگ جامعه برشمردند و تاکید کردند: مگر نه آنکه حرمت انسان بالاتر از حرمت خانه کعبه است؟ پس چطور است که ما به خود اجازه هتک حرمت انسان‌هاى شریف جامعه را مى‌دهیم. این بلاها و مصیبت‌هایى که بر سرمان مى‌آید در اثر رواج همین بى‌اخلاقى‌ها و هتک حرمت هاست. در کشوری که ادعای امام زمانی بودن دارد، چرا اجازه مى‌دهیم که به راحتى آبروى انسان‌ها و افراد جامعه ریخته شود؟

ایشان با اشاره به حوادث پس از انتخابات، با اشاره به نام برخی زندانیان و سوابق بعضی از آنان افزودند : حوادث بعد از انتخابات در خور این مردم بزرگوار نبوده است و باید از توهین‌هایى که به ملت عزیز ایران شد عذرخواهى شود و هر چه زودتر کسانى که آگاهانه یا ناآگاهانه خون عزیزان این سرزمین را ریخته‌اند، محاکمه شوند. من در پاسخ برخی سئوالات هم اشاره داشته ام که اگر کسی مستقیماً و مباشرتاً در این قتل ها دست داشته باشد، باید قصاص شود مگر اینکه خانواده های داغ دیده رضایت دهند، که در اینصورت فرد خاطی باید از اموال خودش دیه مرحومین را پرداخت کند.

معظم له در پایان ضمن توصیه به توجه بیش از پیش به لحظات معنوی ماه مبارک رمضان به همه حضار توصیه نمودند که برای حل مشکلات و معضلات، از این ماه بزرگ به نحو احسن استفاده کرده و از خداوند برای رفع همه گرفتاریها مدد جویند.