دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاههای قم با آیت الله العظمی بیات زنجانی

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های قم، ضمن حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدّظله) با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

پس از سخنان یکی از دانشجویان که به نمایندگی از حضّار متنی را خطاب به مرجع عالیقدر قرائت نمود، حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله) سخنانی را ایراد نمودند.

b9

در ابتدای این بیانات، معظم له با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، ضمن تسلیت این ایام فرمودند: باید دعا نمود که پروردگار عالم، توفیق درک حساسیت‌ها و فهم مسائل جاری جامعۀ مسلمین را به همۀ ما عنایت فرماید.

ایشان افزودند: گاهی روند تحولات تاریخی را به حرکتی مارپیچی یا به قول علمای طبیعی و ریاضی به حرکتی سینوسی تفسیر و تشبیه می‌کنند. به همین دلیل است که خیلی از متفکرین معتقدند اتفاقات شکل گرفته در طول تاریخ مشابه یکدیگرند، با وجود اینکه ممکن است بین رخ دادن آنها قرون زیادی فاصله باشد.

ایشان افزودند: زمانۀ زیستن ما هم به دوران حیات مبارک امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شبیه است و نوع برخوردهای صاحبان قدرت با فرهیختگان و علما و همینطور نهادهای دینی و علمی را می‌توان شبیه آن دوره‌ها دانست و در آن زمان سراغ گرفت. اگر در تاریخ نگاه کنید، حتی یک نفر از یاران این دو امام(علیهم السلام) هم در آسایش نبوده است. همانطور که در تاریخ نیز نقل شده شرایط برای برخی از آنان مثل زراره به قدری تنگ می‌شود که امام صادق(ع) برای نجات جان او، از وی تبری می‌جوید. این همان نکته و درس مهم تاریخی است که نتیجه ایستادگی این دو امام بزرگوار در برابر جریانات منحرف و دور از اسلام حقیقی، به وجود آمدن مکتب عمیق و پویای جعفری بوده است که با تربیت بزرگانی همچون شیخ مفید، سید مرتضی، امام خمینی(ره)و دیگر بزرگان، امروز پاسخگوی نیازهای بشری است.

ایشان تاکید کردند: آن چیزی که باعث شگفتی و ناراحتی است، درس نگرفتن از وقایع تاریخی، پافشاری و تکرار قسمت‌هائی از تاریخ به واسطۀ رفتار برخی صاحبان قدرت است. یکی از دلایل وقوع انقلاب اسلامی، عبرت نگرفتن صاحبان قدرت از گذشته‌ها بوده است، ولی با کمال تأسف پس از یک مدت زمان نه چندان طولانی، به سادگی ما نیز داریم گرفتار همان تجربیات تاریخی تلخ می‌شویم.

معظم له فرمودند: می‌توان با صراحت گفت که اتفاقات امروز در ایران، دعوای بین دو رقیب انتخاباتی نیست بلکه دعوا بین دو تفکر است که یکی بدنبال احیاء شعارهای امام(ره) و دیگری خواسته یا ناخواسته در مسیر تهی کردن جامعه از اندیشۀ اوست. یکی از جمهوری اسلامی دفاع می‌کند و دیگری به کل به جمهوریت قائل نیست و اسلامیت را هم آنطوری‌که خود می‌پسندد، تفسیر می‌کند. حتی کار به جایی رسیده است که یکی از صاحب منصبان نسبتاً نوظهور کنونی حکومت، که هر چه دارد از جمهوری اسلامی است، در جمعی در خارج از کشور و در همنوایی با منتقدان اصل نظام جمهوری اسلامی، خود را از منتقدان جدّی «جمهوری اسلامی» معرفی می‌کند تا به این وسیله شانه از زیر بار مشکلات به وجود آمده در این چند سال خالی کند. وقتی در این نوع اظهارات توجه کنید و آنها را عمیقاً تحلیل کنید به خوبی متوجه خواهید شد که چرا مدّتی است که می‌گوییم عدّه‌ای در پی زیر سئوال بردن دستاوردهای جمهوری اسلامی با قرائت امام(ره) هستند.

ایشان خطاب به دانشجویان فرمودند: شما اهل تحلیل هستید و می‌بینید که یکی به فرمایشات امام(ره) در وصیت نامه بر عدم دخالت نظامیان در مسائل سیاسی تأکید می‌کند و دیگری به جز نظامیان را برای ادارۀ امور سیاسی و حتی اجتماعی و گاهی هم فنی لایق نمی‌داند. می‌بینید که چطور تاریخ دارد در این دوران هم تکرار می‌شود و عدّه‌ای بر این تکرار پا فشاری می کنند؟

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعۀ کربلا و شهادت امام حسین(ع) فرمودند: یکی از مسائلی که در فاجعۀ کربلا باید مورد دقت و تحلیل موشکافانه قرار گیرد، این است که حسین ابن علی(ع) نه بدست یهودیان و نه کفّار، بلکه به دست عدّه‌ای به ظاهر مسلمان به شهادت رسیده است. از همین جهت است که برخی مورخان و مفسران تاریخی به کنایه می‌گویند که علی(ع) و حسین(ع) با آن شمشیری به شهادت رسیدند که پیامبر(ص) بیرون کشیده بود. این مساله خیلی مهم و قابل تأمل است که نگاه برخی دینداران تا حدی از دین حقیقی فاصله بگیرد که شهادت این دو امام را توجیه دینی بکنند و مانند شریح قاضی حکم به خروج امام معصوم از دین و کشتن او بدهند.

معظم له با اشاره به اتفاقات اخیر و روند رخدادهای اجتماعی فرمودند: وقتی ما می‌گوئیم راهی جز امر به معروف و نهی از منکر بدون هیچ اختصاص و چشم پوشی باقی نمانده است، حرفمان این است که کار به جائی رسیده که پس از قلع و قمع شخصیتی و فکری وسیع یاران امام و پرونده سازی‌های مختلف برای یک به یک آنان، امروز حتی در مواردی به خانواده‌ حضرت امام(ره)  هم تعدّی می‌کنند و در کمال بی انصافی آنان را با بنی اسرائیل قیاس می‌کنند و نهی از منکرها و تذکرات افرادی مانند آقایان کروبی و موسوی و امثال آنها را تضعیف نظام معرفی می‌کنند.

ایشان تأکید کردند: بنده با صراحت عرض می‌کنم تکلیف همه ما ایستادن در برابر انحرافات ایجاد شده از اصل جمهوری اسلامی و نهی از منکرات سیاسی و حاکمیتی است و در این راه فرقی بین روحانی و غیر روحانی، دانشجو و غیر دانشجو نیست و همه باید با هم در برابر منحرفان بایستیم.

معظم له فرمودند: امام(ره) فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است ولی کدام نظام؟ نظامی که درونش عدالت، آزادی، میزان بودن آراء ملت، احترام به حقوق مردم و تمام شعارهای انقلاب اسلامی است و یقیناً ما نیز از چنین نظامی دفاع می‌کنیم و حفظ نظامی که این اوصاف را داشته باشد از اوجب واجبات می‌دانیم و در صورت فاصله گرفتن نظام از این اوصاف، نهی از منکر را تنها راه می‌دانیم.

ایشان در پایان افزودند: اگر چه اتفاقات پیش آمده تأسف آور است ولی دلیلی بر یأس و ناامیدی نیست. تمام تنگناها، مشکلات و هتک حرمت‌ها را باید به جان خرید و در برابر متخلفان ایستاد و در این راه از خداوند متعال، طلب یاری نمود.

در پایان این دیدار، دانشجویان نماز مغرب و عشاء را به امامت مرجع عالیقدر اقامه نمودند.