دیدار انجمن امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آیت الله العظمی بیات زنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

1001

اعضای انجمن  امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظلّه العالی)، با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار، چند تن از اعضای این انجمن به اظهار نظر پرداخته و مرجع عالیقدر پس از استماع سخنان حضار، ضمن تقدیر از حضور این عزیران فرمودند  :از اینکه نام متناسبی برای خود انتخاب کرده و به این فکر افتاده اید تا با یک حرکت منطقی، امید در جامعه تزریق کرده و بالطبع ابزار یاس را خشک کنید،  از شما سپاسگزارم.
ایشان با برشمردن برخی مفاهیم عبارت امید افزودند: امید یک بار نظری دارد و یک بار عملی؛ بار نظری اش با این سؤال آغاز می شود که ما چقدر جامعه، ظرفیت ها و پتانسیل نیروهای انسانی را شناسایی کرده ایم؛ تمام بحث در بعد نظری مفهوم امید این است که ما اگر فهم و تحلیل درستی از مسائل داشته باشیم،  مبانی و پایه های امید را در درون مان مستحکم کرده ایم اگرچه با کمال تاسف امروز روی این معرفت ها کار نمی شود و بیش از آنکه این مفاهیم تبیین شود، بار شعاری آن تقویت شده است. به نظر می رسد یکی از محل هائی که نقش انجمن ها و تشکل های دانشجوئی می تواند پررنگ تر باشد همینجاست چراکه این مجامع، نقش اول را در دانشگاه ها دارند و می توانند به تبع تعهد خود، در به جا انداختن این مفاهیم نیز کمک کنند. بدیهی ست که وقتی چنین حالتی ایجاد شد، قابل انتقال بوده و حرفهایی که زده می شود، مبنای عمل خواهد بود و نتیجتاً به حجت بدل خواهد شد.
معظم له در ادامه فرمودند: یکی از توصیه های بنده به عنوان یک طلبه این است که باید تلاش کرد  اهل تحلیل، اهل برهان و اهل استدلال بود. تلاش کنید مطالبتان دارای پشتوانه عقلی و استدلالی باشد و اگر چنین شد، شما موفق خواهید بود چراکه انجمن های اسلامی دانشجویان، از ابتدا دو فصل ممیز داشته اند که یکی عقل و استدلال بوده و دیگری تعهد و ایستادگی؛ طبعاً حرفی که زده می شود، اگر بر آن مبانی که عرض شد باشد، می توان تا آخر روی آن ایستاد. این دو مؤلفه است که انجمن ها را سند، دلیل و راه استناد برای دیگران خواهد کرد.
معظم له در ادامه تأکید کردند: آنچیزی که مخالف و رقیب نمی تواند از شما سلب کند، علم شماست؛ ممکن است بتوان به علما صدمه زد ولی علم را نمیتوان گرفت. شما از شیراز آمده اید؛ ملاصدرای شما را تبعیدش کردند، ولی امروز علم او زنده است.
مرجع عالیقدر در ادامه پس از بیان تعریفِ بعد عملی مفهوم امید افزودند: بُعد عملی قضیه سخت تر از بعد نظری آن است؛ مقداری از گرفتاریهایمان از آنجاست که ما در ارائه تئوری نظری استادیم اما در عمل چه؟ ما یک عمر نشستیم و فقط به مردم راه نشان دادیم ولی حرفها و کارهای ما در میدان عمل محک زده نشده است که مثلاً به آن کاری که توصیه اش می کنیم، پایبندیم و ایستادگی داریم یا خیر؟ من همیشه عرض کرده ام که راز موفقیت انبیاء این بوده که هیچوقت خودشان را جلوتر از مردم ندیدند و همینطور امکان ندارد پیامبری بیابید که حرفی زده باشد، ولی به آن عمل نکرده باشد. امامان(ع) هم همینطور بوده اند.
ایشان در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به رخدادهای اخیر شیراز فرمودند: آدم گاهی احساس می کند یک کارهایی در کشور انجام میگیرد که این کارها متناسب شأن این ملت نیست؛ متناسب شأن هیچ استانی نیست. برای مثال استانی که سعدی آنجا دفن شده، حافظ شیرازی آنجا دفن شده، محقق دوانی و ملاصدرا محصول آنجا هستند؛ یکی دوتا که نیست. جالب این است که بیایند آنجا و کسی که یک استاد عالی دانشگاهی و یک فرهیخته است و غیر از این نمایندۀ مردم هم هست. از نظر خانوادگی فرزند فردی است که امام یکی از عباراتش دربارۀ ایشان این بود که می فرمودند تمام نوشته های استاد شهید مطهری(ره) قابل استفاده است، بیایند چه تعبیراتی را برای او بکار ببرند، این یعنی چه؟ آیا این به معنای سقوط تمام ارزشهای اسلامی نیست؟ آیا این به معنای سقوط فرهنگ و ادب نیست؟ من صراحتاً عرض می کنم تک تک آنهائی که عبارات نقل شده را بکار برده اند، مستحق حد قذف هستند.
امام صادق (علیه السلام ) زمانی که یکی از افراد در مقابل ایشان به یک فرد غیر مسلمان چنین نسبتی داد، او را از کنارشان راندند و با او برخورد کردند. این کشور را چه شده که هر روز چنین هتک حرمت هائی در یک گوشه ای می شود و هیچ برخوردی با آن صورت نمی گیرد؟
مرجع عالیقدر در پایان بیانات خود ضمن محکوم کردن رفتار های صورت گرفته در شیراز، از مسؤولین خواستند با عوامل این رفتارها برخورد کنند.
لازم به توضیح است که اعضای انجمن امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر خود را به امامت حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی اقامه کردند.