جماران: تشکل های روحانی برای استقلال حوزه ها تلاش کنند

جماران نوشت:

دو تن از یاران صدیق امام(س) و انقلاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای و حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور با حضور در دفتر آیت الله العظمی بیات زنجانی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش جماران، در این دیدار که ظهر روز پنجشنبه چهارم مهرماه ۱۳۹۲ برگزار شد، مرجع عالیقدر پس از شنیدن دغدغه ها و نقطه نظرات حاضرین، به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

ایشان در ابتدای این دیدار یکی از نگرانی های همیشگی خود را استقلال حوزه های علمیه عنوان کردند و افزودند: استقلال حوزه باید در سه سطح استقلال مرجعیت، استقلال در منابع مالی و استقلال در مدیریت  و برنامه های درسی باشد. نهادهای نظامی و امنیتی حق دخالت در امور مرجعیت و حوزه را ندارند.

ایشان افزودند: اگر حاکمیت در امور حوزه دخالت نکند و حوزه جایگاه و پایگاه مردمی خود را بازیابد، از نظر تامین منابع مالی نیز مردم این نهاد کهن دینی را تامین مالی می کنند و دیگر نیازی به بودجه های مصوب نیست.

معظم له همچنین از تشکل های صنف روحانیت خواستند که برای حفظ استقلال حوزه تلاش کنند.

آیت الله العظمی بیات زنجانی فرمودند: طی نامه ای به رییس جمهور نوشتم که ؛ امیدوارم استقلال حوزه که در هشت سال گذشته آسیب دید در دوره شما آسیب نبیند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین اکثر انتصابات رییس جمهور را قابل دفاع دانسته و مسیر کوتاه طی شده از تشکیل کابینه تا امروز را در راستای تحقق وعده های رییس جمهور ارزیابی کردند.

مرجع عالیقدر در پایان سخنان خود، رفع حصر حضرات آقایان حجت الاسلام و المسلمین کروبی، مهندس میرحسین موسوی و سرکار خانم دکتر رهنورد و نیز آزادی تمام زندانیان سیاسی را مطالبه بحق مردم و مراجع تقلید دانستند و از رئیس جمهور خواستند به وعده ای که در این زمینه به مردم پیش از انتخابات داده شده، جامه عمل بپوشاند.
لازم به ذکر است در این دیدار حضرات آیات سید رضا برقعی مدرس، الله بداشتی و حجت الاسلام و المسلمین فاضل فردوسی و نیز جمعی از شاخۀ جوانان جبهۀ نیروهای خط امام نیز حضور داشتند.