بیانات حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی در پایان درس خارج فقه پیرامون اعتصاب غذای برخی زندانیان

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی صبح روز یکشنبه هفتم اردی بهشت ماه ١٣٩٣در پایان درس خارج فقه خود، با اشاره به رخدادهای اخیر در مورد زندانیان مطالبی را ایراد فرمودند که اهم آن به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

به دلیل مراجعات مختلف و نیز شنیدن اخباری ناراحت کننده، ناچارم مطالبی را به عرض برسانم.
در مورد رفتارهای صورت گرفته توسط امیرالمؤمنین(ع) با زندانیان و محبوسین، در روایات و اسنادی که به دست ما رسیده شاهد کم نیست و از باب نمونه مطابق دستوری که امام(ع) به رفاعه داده اند، او موظف شده تا زندانیان را از هوای سالم بهره مند ساخته و ایشان را با محبوس ساختن در فضای بسته، از نعمت استشمام هوای پاک محروم نسازند. بنابراین به دست می آید که مطابق دستور امام(ع) رفتار حاکمان با زندانیان، باید رفتار مهربانانه و دلسوزانه باشد.
اگر کسی با الفبای مسائل فقهی آشنایی داشته باشد و سیره رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را با زندانیان و محبوسان مورد دقت قرار دهد، بخوبی خواهد فهمید که نسبت حاکم با زندانی مطابق نظر آنان، نسبت عناد و دشمنی نیست.
مطالب معروضه با فرض این است که زندان تعریف داشته باشد و زندانی مطابق قانون تعریف شده محبوس شده باشد، اما در مواردی که حبس و زندانی شدن مبنای قانونی نداشته و صرفاً با تفسیرهای خاص، عناوین مجرمانه ساخته شده و شکل گرفته باشد و فکر و اندیشه جرم محسوب شود، نه تنها اصل زندان غیر قانونی است، که در حقیقت نوع برخوردهای شایع و مسموع اخیر، جرم در جرم محسوب می شود.
اینجانب با اعلام صریح اینکه این نوع برخوردها خلاف فقه، حقوق و اخلاق است، از عزیزانی که به این جهت دست به اعتصاب غذا زده اند می خواهم هرچه سریع تر به این عمل پایان داده تا جامعه را و نیز خانواده های محترم را از نگرانی برهانند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته